شهری

انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم، مردمی سازی حکمرانی است!

در گفتگوی صدای مشهد با مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهرستان مشهد در دوره پنجم درباره انتخاب شهردار با رای مردم بحث و گفتگو شد.

محسن قدیمی باقر آباد، در گفتگو با خبرنگار صدای مشهد، طرح مجلس شورای اسلامی در زمینه انتخاب شهردار با رای مردم را اقدامی جدی در راستای یکپارچه سازی مدیریت شهر خواند و افزود این اقدام مردمی سازی حکمرانی محلی است.

وی توسعه شهر را منوط به مشروعیت توام با مقبولیت حمکران دانست و افزود: مدیریتی که مستقیم از مردم رای میگیرد حمایت و مقبولیت بهتری بین مردم دارد.

قدیمی باقرآباد ادامه داد: در طرحی که هم ضامن پاسخگویی مدیر شهر به مردم است و هم قدرت را از تمرکز فرماندار خارج می کند و به دست منتخب مستقیم مردم در حوزه محلی میدهد یقینا نگاه به جمهوریت نهفته است.

وی شورای شهر را پارلمان شهر دانست نه شورای شهرداری و تصریح کرد: انتخاب شهردار با رای مردم می تواند شورای شهر را نیز به سمت پارلمان محلی شُدن سوق دهد و تمرکزش از شهرداری برداشته می شود.

رئیس اداره نظارت و پایش شورای شهرستان در دوره پنجم بیان کرد: این بار مجلس نباید مقابل سر و صدای رسانه ای عده ای شورا نشین کوتاه بیاید چراکه انتخاب شهردار اگر با مردم باشد مقابل سیاست بازی ها و گعده بازی های شورائی‌ها را خواهد گرفت و شهردار را بجای شورا به مردم پاسخگو خواهد نمود.

قدیمی بیان کرد: همانگونه که انتخاب رئیس دولت توسط مردم به صورت یک مرحله ای ضامن پیشرفت کشور شد یقینا تفکیک شورا ی شهر از شهرداری هم به قدرت محلی اختیارات بیشتر می دهد و هم مشارکت مردم را در کشور بالا می برد.

وی تصریح کرد: امروزه عمر شهرداران در بیش از ۲۰۳ شهر کشور به سه سال نمی رسد چرا که شورا هر زمان شهردار را مطیع نبیند سریعا ان را تغییر می دهد و این کاهش عمر مدیریتی، ثبات مدیریتی را از بین می برد! انتخاب مستقیم توسط مردم هم ثبات مدیریتی ایجاد می کند و هم لابی گعده ها را از بین می برد و البته با محدود شُدن دفعات انتخاب به دائمی نشدن حضور چهره هایی خاص در یک پست کمک می کند.

این کارشناس علوم سیاسی درباره مخالفت برخی از اعضای شورا ها با این طرح افزود: اگر انتخاب شهردار از شورا گرفته شود فشار بر شهردار در انتصابات با ابزار انتخاب یا استیضاح گرفته می شود و این امر به سلامت سازی بدنه شهری و فساد ستیزی کمک شایانی می کند، اما نمیدانم چرا عده ای با بیشتر شدن نقش و رای مردم در سرنوشتشان مشکل دارند!

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید