اسلایدرسیاسی

سرتیپ علی فضلی: هویت ما در دفاع و مقاومت است

نشست تجلیل از خانواده شهدای دانشگاه رضوی با حضور سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، استادان، اعضای هیئت علمی و طلاب و دانشجویان دانشگاه در سالن شهید سلیمانی این نهاد علمی برگزار شد.  

 

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه با بیان اینکه هویت ما در دفاع و مقاومت است، تجلی آن را در دفاع مقدس و حفظ حریم حرم شریف ائمه(ع) دانست.

به گزارش صدای مشهد؛ نشست تجلیل از خانواده شهدای دانشگاه رضوی با حضور سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، استادان، اعضای هیئت علمی و طلاب و دانشجویان دانشگاه در سالن شهید سلیمانی این نهاد علمی برگزار شد.

سرتیپ علی فضلی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه هرشب به دشمن حمله کنید خواب را از چشم دشمن بگیرید و به دشمن امان ندهید، بیان داشت: راهبردی که امام جامعه آن روز در برابر فرماندهان سپاه قرار داد صرفا برای اقدامات عملیاتی نبود بلکه برای تمام موقعیت ها و عرصه های مختلف در این میدان کارایی دارد.

سردار فضلی در ادامه به بیان خاطرات و روایت هایی از آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: عملیات بیت المقدس که گل سر سبد آن فتح خرمشهر است بزرگترین عملیات دفاع مقدس بود که با مشارکت ۴۵ گردان از ارتش جمهوری اسلامی و ۹۰ گردان متشکل ازسپاه پاسداران و بسیج انجام شد.

وی افزود: عملیات بیت المقدس در مساحتی به وسعت ۵۷۰۰ کیلومتر بین سه شهر بصره، خرمشهر و اهواز قرار داشت. و شامل سه مرحله بود.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: مرحله اول عبور از کارون و رسیدن به اهواز بود و مرحله دوم رسیدن به مرز و در نهایت بصره، و سومین مرحله محاصره خرمشهر مد نظر بود.

وی افزود: در این بین یکسری عملیات های جانبی برنامه ریزی شده بود که در جبهه هایی مثل فکه انجام می شد و تیپ المهدی که مسئولیت نفوذ از فکه را بر عهده داشت می بایست از موانع طبیعی فکه مثل تپه های رملی عبور کند و مواضع ارتش بعث عراق را تصرف کند.

سردار فضلی بیان داشت: تیپ المهدی، تیپ پیاده بود و از نظر تجهیزات غنی نبود اما در مقابل آن تیپ ۱۷ زرهی ارتش عراق قرار داشت.

وی افزود: شب ۱۰ اردیبهشت ماه عملیات بیت المقدس در حالی آغاز شد که تمام میدان های مین و سیم خاردار های دشمن شناسایی شده و مقدمات کار آماده بود.

سرتیپ فضلی بیان داشت: همزمان با شروع عملیات، ماموریت تیپ المهدی هم آغاز شد و در هرشب مناطقی که از قبل برای تصرف مشخص شده بود به دست رزمندگان اسلام فتح می شد.

وی افزود: درروز سوم عملیات تصمیم به ستون کشی و انتقال تجهیزات در روز شد تا وسعت زمان برای مبارزه در شب فراهم شود.

وی ادامه داد: در همان زمان حجت الاسلام والمسلمین متقی امام جمعه گچساران وارد پادگان شد و بعد از ایراد سخن و بیان تفسیر به سوی آسمان دست به دعا بلند کرد و رزمندگان آمین گفتند که متوجه ابری شدن هوا شدیم و بعد از دعای دوم و آمین رزمندگان، ناگهان باران شدیدی بارید که هم تشنگی رزمندکان اسلام را رفع کرد و هم رمل های فکه برای رفت و آمد هموار شد.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: در ادامه عملیات گردان های تیپ، مناطق مختلف را تصرف کردند و تعداد بیشماری غنیمت اعم از تانک و نفربر به دست تیپ المهدی افتاد که به ناچار مجبور به انهدام تمام آنها شدیم.

وی افزود: بعد از اتمام این عملیات و رسیدن به اهداف پیش بینی شده ماموریت جدیدی به تیپ المهدی داده شد که اعزام به مرزهای بین المللی و تصرف بعضی مناطق اشغال شده بود.

وی ادامه داد: در همین زمان مناطق دیگر هم پشت سر هم در حال آزادسازی بود تا اینکه جاده شلمچه به تصرف ایران درآمد بعد از آزادسازی جاده شلمچه هرکه به آن منطقه می رسید نماز شکر به جا میآورد و به این ترتیب خرمشهر به محاصره شد.

سرتیپ فضلی بیان داشت: صبح سوم خرداد فرماندهان و جانشینان تیپ ها و لشگر ها طی جلسه ای عملیات فتح خرمشهر را طراحی کردند و هرکسی ماموریت خود را گرفت.

وی افزود: قرار بود عملیات در روز آغاز شود عراق مواضع خود را به شدت مستحکم کرده بود که باید تمام این پایگاه ها و مواضع گرفته می شد تا می توانستیم به مرکز شهر برسیم.

وی ادامه داد: با تمام این اتفاقات و عملیات های پی در پی و ضربه سنگینی که به پیکر ارتش عراق وارد شد در نهایت به فتح خرمشهر بعد از ۱۹ ماه انجامید و ۱۱ هزار عراقی در آنجا اسیر شدند.

جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیان داشت: امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد و واقعا اگر امداد های خدا و دعاهای خیر مرحوم امام و نگاه خیر امام رضا علیه السلام نبود رزمندگان ما نمی توانستند قدم از قدم بردارند.

وی افزود: ساعاتی بعد از آزادی خرمشهر امام پیام دادند که فتح خرمشهر فتح خاک نیست بلکه فتح ارزش های اسلامی است.

سرتیپ فضلی در پایان گفت: اینکه حضرت آقا فرمودند خرمشهر ها در پیش در پی همین فرمایش امام است شهید حاج قاسم سلیمانی هم فرمود الگوی ما در جبهه های سوریه و عراق همین فتح خرمشهر بود هویت ما در دفاع و مقاومت است که در دفاع مقدس و دفاع از حرم شریف ائمه متجلی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید