اسلایدراقتصادی

زیان نود درصدی زعفرانکاران و احتمال بحران کاهش تولید در سال آتی

به گزارش صدای مشهد، امسال افزایش سرسام‌آور قیمت ها در همه محصولات وبخش‌های تولیدی منجر به تغییرات قیمتی در همه بخش‌ها شد ولی صنعت زعفران از این افزایش‌ قیمت ها بی‌نصیب مانده و علی‌رغم همه تلاش‌ها حداکثر شاهد ده درصد افزایش در قیمت نهایی زعفران بودیم. این در حالی است که نهاده‌ها و کود و سایر احتیاجات همین بخش تا صد درصد افزایش داشته است و به اذعان زعفرانکاران تراز آنها تا نوددرصد منفی است.

یکی از زعفرانکاران از تربت حیدریه در پیامی به صدای مشهد نوشت:

“از یک کود فروش کود مرغ قیمت گرفتم هزار ودویست تومان قیمت داد، جالب بود دفتر پارسالم رو چک کردم دیدم ششصدتومان گرفتم. یک کیسه کود سفید یا همان اوره را جهاد کشاورزی شصت تومان می‌دهد آن هم خیلی محدود، که پارسال چهل وسه تومان بوده و آزاد همین محصول دربازار دوبرابر یعنی صدو بیست هزارتومان است. مابقی هزینه ها نیز برای ما تولید کنندگان زبنده حداقل دو برابر شده اند.
اما قیمت محصول تولیدی ما چقدر افزایش داشته است؟

در حال حاضر قیمت زعفران پوشال معمولی هفت میلیون و هشتصد هزارتومان و نگین معمولی حداکثر نه میلیون است که با مقایسه با پارسال که پوشال شش میلون و هفتصد و نگین هشت میلیون بود تنها در بهترین حالت ده درصد افزایش داشته است.

آقایان مسسول بدانند من تولید کننده زعفران؛ درامدم ده درصد هم افزایش نیافته اما هزینه هایمان صددرصد زیادتر شده یعنی نود درصد ترازمان منفی است.

اما دیگر همکاران گرامی ما یعنی صادرکنندگان زحمت کش چون ده درصد هزینه خرید مواد اولیه شان، که همین دسترنج امثال ماست، افزایش یافته، دولت برای حمایت از آنها و به خاطر اینکه ضرر نکنند هشت درصد نرخ سود وام‌هایشان را کاهش داده و تعهد بازگشت ارز آنها را نیز حذف کرده است!

آقایان مگر صادرکننده محترم سال گذشته بابت یک کیلو زعفران چند دلاردرامد داشته و امسال چند دلار درآمد دارد؟ و دلارهایشان را که تبدیل به ریال می‌کنند، تفاوت درامدشان با سال گذشته چند درصد افزایش دارد؟
چرا همیشه باید قوانین از سرمایه‌داران حمایت کند نه از مستضعفان و زیردستان؟

امید که مجلس انقلابی تدبیری برای قشر زحمتکش و کشاورزان این سرزمین بیاندیشد؛ چرا که ادامه روند موجود باعث دلسردی آنها در تولید شده و قطعا اگر حمایت اساسی از ایشان صورت نگیرد، با کاهش حجم تولید، با بحرانی اساسی در این بخش روبرو خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید