دسته بندی نشده

خروج ۱۳۰۰ کودک از حوزه شبه خانواده خراسان رضوی در سال ۹۸

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: از آنجایی که داشتن خانواده حق هر کودکی است، سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ کودک از حوزه شبه خانواده بهزیستی خراسان رضوی خانواده دار شدند.

به گزارش صدای مشهد، دکتر غلامحسین حقدادی اظهارداشت: بدون شک بهترین مکان برای رشد کودکان خانواده است . متاسفانه همه ساله تعدادی از فرزندان سرپرستان خود را از دست می دهند و بی سرپناه می شوند و در سالهای اخیر تعداد زیادی از والدین نیز صلاحیت نگه داری و پرورش کودکان خود را از دست داده اند و با ایجاد شرایط غیر قابل تحمل و غیر قابل پذیرش نظام قضایی و اجتماعی را وادار به تحویل کودکان به بهزیستی می کنند .

وی افزود: در سالهای اخیر همه ساله با رشد پذیرش کودکان در بهزیستی خراسان رضوی مواجه بوده ایم . سال ۹۸ نیز همین روال ادامه داشت و ورودی کودکان به بهزیستی رشد پیدا کرد .یکی از راهبردهای تخصصی بهزیستی در جهت بهبود شرایط اجتماعی و فردی کودکان ترجیح سرپناهی بنام خانواده بجای سپردن به مراکز شبه خانواده است .

حقدادی تصریح کرد: هرچند از نظر فیزیکی و فراهم کردن شرایط رشد کودکان مراکز شبه خانواده در شرایط مطلوبی قرار دارند و بخش غیر دولتی با اتکا به کمک خیرین توانسته محیطی آرام و مناسب فراهم کند اما وجود خانواده و والدین مشخص حتی والدین غیر بیولوژیک برای رشد و پیشرفت و سامان یابی کودک بسیار بهتر است به همین دلیل یکی از راهبردهای سامان دهی کودکان بی سرپرست واگذاری به خانواده جایگزین و یا خانواده زیستی و یا بستگان می باشد .

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: این استراتژی در بهزیستی خراسان رضوی دوسال است با قدرت پیگیری شده و نشان از نتیجه ای جالب و اثری شگرف است و این اثر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ نیز افزایش داشته است .

وی عنوان کرد:متاسفانه بیش از ۶۰ درصد پذیرش شدگان از طریق اورژانس اجتماعی ورود پیدا می کنند که در ماهیت کودکان و کاهش موفقیت خروج مداخله می کند . بطور خلاصه در سال ۹۸ تعداد ۱۰۸۲ مورد ورودی و ۱۳۰۶ خروجی کودکان در استان رقم خورد . علیرغم رشد پذیرش کودکان در بهزیستی ، میزان فرزندان داخل مراکز شبانه روزی ۱۱.۵درصد معادل ۲۲۴ کودک کاهش یافت و حضور کودکان زیر سه سال در شیرخوارگاه به نصف رسید.

حقدادی با بیان این مطلب که در سال گذشته تعداد فرزندان واگذارشده ۱۰ درصد رشد پیدا کرد و تحویل به خانواده زیستی رشد بسیار زیادی داشت افزود: با توجه به شرایط بودجه ای در تعداد امداد بگیران نیز با رشد ۳.۷ درصدی مواجه بودیم . اگر قرار بود کودکانی که پذیرش می شوند در بهزیستی نگهداری شوند به یازده موسسه نگهداری جدید نیاز بود .با این حرکت در حال حاضر استان خراسان رضوی نیاز به تاسیس خانه فرزندان برای سنین پایین ندارد و در دوسال گذشته نیز نه تنها دایر نشده بلکه تعدادی از خانه های فرزندان تعطیل شده است .

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت: در سال ۹۸ علیرغم محدودیت اعتباری تعداد قابل توجهی از فرزندان تبدیل به امداد بگیر و تعداد زیادی نیزبا رسیدن به شرایط تعیین شده ترخیص شده اند و علاوه بر این تعداد زیادی از فرزندانی که غیر از روال قانون در خانواده ها پذیرش و نگهداری می‌شدند به روال قانونی برگشته و شناسنامه دار شدند.

حقدادی خاطرنشان کرد: جا دارد به همکاران بویژه مددکاران مراکز دولتی و غیر دولتی که مهمترین بخش تاثیر گذار فرآیند بودند خداقوت بگویم .مهمترین عامل موفقیت های فوق الدکر همکاری دستگاه قضایی و تلاش منسجم همکاران در تمام شهرستانهای استان بود. شعار همه ما این بود که ” داشتن خانواده حق هر کودک است ” .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید