اجتماعیاسلایدر

مدرسه‌ای به وسعت شهر

باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر با فعالیت 20 درصد مدارس دخترانه مشهد در مقطع ابتدایی کلید خورد.

به گزارش صدای مشهد ، همایش تربیت فرزند در باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر با حضور والدین دانش آموزان مرکز امام حسین علیه السلام برگزار شد. همایشی که دست‌اندرکاران آن، دانش‌آموزان پرورش یافته در مرکز امام حسین علیه السلام بوده و راهبری این برنامه بزرگ را با استعداد و توان خاص خود به دست گرفته بودند.

این همایش بزرگ و رسمی که تالار شهر مشهد میزبان آن بود، با قرائت قرآن توسط همین نوگلانی که تعلیم یافته مدرسه‌ای به وسعت شهر بودند، طنین موجودیت گرفت و پس از عرض سلام به امام رئوف و با اهتزاز پرچم، اقتدار ملی را با دستان کوچک این آینده سازان، به نمایش گذاشت تا به اثبات برساند اگر تعلیم و تربیت در مسیر درست و با برنامه ریزی سازنده توأم شود، دانش آموزان را به خودباوری خواهد رساند.

جریان سیال این رویداد با زبان نوجوانی از همین مدرسه مجری‌گری شد و با سخنرانی مدیرعامل موسسه آموزشی امام حسین(ع)پیرامون اهداف این مرکز روشنگری شد. پس از اجرای زیبای گروه سرود دختران، برنامه به محفلی دوستانه برای ارائه راهبردهای تعلیم و تربیت درست توسط دکتر صادقیان کارشناس و روانشناس حوزه تربیت تبدیل شد تا با بیانی شیوا ناگفته‌هایی در خصوص این امر خطیر به والدین ارائه شود.

برای داشتن مدیر و شهروند مسئولیت پذیر مستلزم آموزش هستیم

حجت رضازاده، مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد در حاشیه همایش مدرسه ای به وسعت شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارداشت: این همایش با همکاری و مشارکت مدارس امام حسین(ع) آغاز شده که هدف این باشگاه کمک کردن به مباحث شهرداری و آموزش خانواده ها برای رشد دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه این برنامه در راستای ورود جدی به عرصه ترویج آموزش شهروندی داست، عنوان کرد: در قالب این باشگاه والدین با مباحث تربیتی و شناخت کودک و نوجوان به کمک مدارس شهر مشهد آگاه می‌شوند.

به گفته مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد، هدف بر این است که این سلسله جلسات با مدارس مختلف شهر ادامه داشته و در ادامه آن در کارگاه های کوچکتر بین ۱۵ تا ۳۰ نفره در خدمت اساتید شهر مشهد باشند.

وی عنوان کرد: در این باشگاه معتقدیم اگر بخواهیم ترویج آموزش فرهنگ شهروندی داشته باشیم ناچاریم که خانواده را پای کار بیاوریم چون کودک و نوجوان ما بدون همکاری و مشارکت خانواده قطعا مباحث فرهنگی و فعالیت اجتماعی را انجام نخواهد داد.

رضازاده با بیان اینکه با این وصف نیاز داریم که کودک و نوجوان در عرصه فعالیت های اجتماعی شهر مشارکت داشته باشد، تصریح کرد: لذا باید مباحث اجتماعی را با خانواده درمیان بگذاریم و خانواده به اصل مباحث فرهنگی اعتقاد و باور پیدا کنند تا با اعتماد به این مباحث، دانش آموزان را به مباحث فعالیت‌های میدانی ترغیب کرده و سوق دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که تربیت اتفاق نمی افتد مگر با نقش پذیری و مشارکت نوجوان و کودک ما در فعالیت های اجتماعی شهر؛ پس اگر می‌خواهیم مدیر یا شهروند مسئولیت پذیر داشته باشیم ناچاریم که از همین سنین شروع کنیم.

مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد یادآور شد: باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر به شهرداری کمک می‌کند تا تربیت دانش‌آموزان با هدف دنبال شود که مقرر شده مدارس سطح شهر این خدمت رسانی را داشته باشند و این جهت دهی را انجام بدهند.

وی با بیان اینکه در این باشگاه، دو تا اصل ویژه داریم، گفت: اولین اصل، حضور جدی پدرهاست؛ چیزی که در مدارس کمتر اتفاق می افتد و ما کمتر نقش پدرها را در روند آموزش شاهدیم اما در این برنامه یکی از پایه‌ های جدی است.

رضازاده ادامه داد: عنصر دوم این است که برنامه‌ها بدست خود بچه های مدرسه اداره شود؛ لذا برنامه ای که در خدمت شما هستیم تماما توسط دانش آموزان مدارس امام حسین(ع) تدارک دیده شده و از مجری و انتظامات و پذیرش و گروه سرود و هر آنچه که داخل برنامه طراحی شده بوسیله خود بچه ها انجام می‌شود.

فعالیت ۲۰ درصد مدارس در گام اول طرح مدرسه‌ای به وسعت شهر

وی اضافه کرد: دلیلش این است که به صورت عینی و عملیاتی ما این تفکر را به خانواده و مدرسه نشان دهیم تا بتوانیم این ترویج آموزش را با کمک رسانه ها، معاونت شهرداری مشهد و مدارس انجام بدهیم.

مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: با توجه به محدود بودن بودجه، بر اساس مطالعات آماری صورت گرفته قرار شده در حدود ۲۰ درصد این طرح انجام شود اما معتقدیم اگر بتوانیم این بحث ترویج آموزش‌ها را به درستی انجام دهیم کم کم مطالبه خود خانواده‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعا اگر مشارکت آموزش و پرورش نبود ما نمی‌توانستیم به این عرصه ورود کنیم به همکاری شایان توجه آموزش و پرورش در این مسیر صحه بگذارد.

مشاور معاون فرهنگی شهرداری مشهد در بخش دیگری از سخنانش گریزی به بودجه این طرح زد و عنوان کرد: در بحث بودجه، ما سعی کردیم کار را مشارکتی کنیم؛ بخش اصلی برنامه را دوستان ما در معاونت شهرداری زحمت می‌کشند ولی وقتی انجام برنامه با خود بچه ها صورت می‌گیرد به همان میزان هم از بودجه ها کم می‌شود که این یعنی آموزش و پرورش، سرمایه انسانی کار را مهیا می‌کند.

پوشش ۴۰ درصدی مدارس تا دو سال آینده در طرح مدرسه‌ای به وسعت شهر

جعفرزاده،مدیر باشگاه‌های مخاطب محور سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مشهد با بیان اینکه باشگاه‌های مخاطب محور با هدف تفکیک مخاطب و برنامه‌ریزی مشخص برای هر قشر در سازمان فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته‌اند، اظهارداشت: در این باشگاه‌‌ها برای هر مخاطب برنامه‌ای متناسب با اقتضائات و نیازهای او تدوین شده است.

وی، با بیان اینکه برای زوجینی که تازه ازدواج کرده اند باشگاه “باهم” با هدف تحکیم بنیان خانواده و برای مادرانی که فرزندشان به تازگی متولد شده باشگاه “صدای پای زندگی” برای فرزندان صفر تا دو سال ایجاددشده، تصریح کرد: باشگاه‌ صدای پای زندگی با هدف تربیت صحیح و بررسی نیازهای فرزند مبنی بر سه اصل تغذیه و رشد، تربیت و نحوه صحیح تعامل با فرزند است.

به گفته جعفرزاده، برای خانواده‌های دارای فرزند دو تا پنج سال نیز باشگاه”کهکشان کودکی” با هدف استفاده از. بازی و قصه جهت تربیت فرزند تشکیل شده که در این باشگاه‌ به والدین اعلام می‌شود، بهترین ابزار برای ارتباط با فرزند، بازی و قصه است.

مدیر باشگاه‌های مخاطب محور سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد باشگاه‌ “جام” را برای خانواده‌های دارای فرزند ۷ تا ۹ سال معرفی کرد که هدف از این باشگاه‌ آشنایی با جهان پیرامون کودک است.

به گفته جعفرزاده، باشگاه‌ “مانا” نیز برای فرزندان ۱۲ تا ۱۵ سال است که در آن بچه‌ها مسئولیت‌های اجتماعی نوجوان امروز را یاد گرفته، مسئولیت‌پذیر شده و با مسئولیت‌های اجتماعی، مشاغل واهداف آینده خود آشنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه باشگاه‌ دیگری ویژه مخاطبین دختر ۹ تا ۱۲ سال با عنوان “ملکه” فعال است، خاطرنشان کرد: در سن ۹ تا ۱۲ سال نیازهای دختران و پسران کاملا از هم متفاوت است و لذا در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری برای هر یک از این دو قشر مخاطب با توجه به نیازهایشان، باشگاه‌های متفاوتی تدارک دیده شده که باشگاه‌ سراج برای نهادینه ساختن و آشنایی با قرآن و عترت پسران به همین منظور است.

جعفرزاده یادآور شد:برای مخاطبین ۱۲ تا ۱۵ سال باشگاه‌ مانا و برای ۱۵ تا ۱۸ سال باشگاه‌ رایانو ایجاد شده که مخاطب در این باشگاه‌ می آموزد چگونه با ابزار رسانه فعالیت‌های خود را پیش برده و با رسانه آشنا شود.

به گفته وی، برای مخاطب بالاتر از این سن یعنی ۱۸ تا ۲۰ سال نیز باشگاه‌ “باهم” برای مخاطبینی که وارد زندگی مشترک شدند در نطر گرفته شده تا پیرامون زندگی مشترک آگاهی دهی کند.

مدیر باشگاه‌های مخاطب محور سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه برای سالمندان نیز باشگاه‌ نور چشم در نظر گرفته شده، متذکر شد: با توجه به اهمیت مدارس و تأثیر بسزای آن در رشد کودکان، باشگاه‌ مدرسه‌ای به وسعت شهر با هدف ارتباط ویژه با مدارس جهت رشد و تربیت دانش‌آموزان با کمک خانواده تشکیل شده است.

بنابر اعلام وی، این باشگاه‌ جزو اولین گام هایی است که ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدایی در کنار والدین برداشته شده است.

جعفرزاده گریزی به همایش امروز زد و در این باره گفت: در جلسه امروز می‌خواستیم به خانواده‌ها بگوییم که تربیت از والدین آغاز می‌شود، لذا ما والدین باید ابتدا خودمان به درستی تربیت شویم تا بتوانیم فرزندانی رشد یافته و بالنده را در کنار خود داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این همایش با حضور استاد صادقیان و مدرسه امام حسین ع تشکیل شده، ابراز کرد: امیدواریم این جلسات را طی امسال و سال آینده استمرار دهیم که در این زمینه درصدد هستیم حداقل ۴۰ درصد مدارسی که خانواده‌هایشان دانش‌آموزانی در این سن دارند را طی دو سال پوشش دهیم.

همراهی ۶۰۰ نفر از والدین در اولین همایش «مدرسه‌ای به وسعت شهر»

سید علی قربانی، مدیر باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر نیز گفت: در اولین همایش باشگاه ۶۰۰ نفر از والدین حضور پیدا کرده اند و تا پایان سال ۶ برنامه دیگر توسط این باشگاه برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه‌ها ویژه والدین فرزندان شاغل در مقاطع مختلف تحصیلی شامل ابتدایی و متوسطه است که برای هر دوره سرفصل مشخصی تعریف شده است.

قربانی خاطرنشان کرد: سرفصل‌های دیگر این دوره‌ها شامل دوران بلوغ، تربیت جنسی، مبانی غیرتحصیلی در دوره‌های مختلف تحصیلی و … نیز برای والدین فرزندان سایر مقاطع تحصیلی و به تناسب هر مقطع ارائه می‌شود.

نوع ارتباط با فرزند تا چند نسل ماندگار است

صادقیان در این جلسه به والدین متذکر شد که اولین قدم تربیت فرزند، ارتباط درست و اصولی با اوست و عوامل موثر در شخصیت فرزندان متعدد است.

وی اولین و موثرترین فرد در شکل‌گیری شخصیت فرزندان را مادران دانست و سپس به نقش بی بدیل پدران در این زمینه تاکید کرد؛ به گفته این کارشناس و روانشناس حوزه تربیت، علاوه بر نوع روابط بین پدر و مادر، محیط مدرسه نیز در شخصیت کودک تأثیر گذار است.

صادقیان خطاب به والدین تاکید بسیاری بر شیوه درست ارتباط با فرزند کرد و گفت: نحوه ارتباط شما با فرزندتان تا چند نسل ادامه خواهد داشت؛ لذا باید بگونه‌ای رفتار کنید که به کودک حس امنیت و ارزشمندی و مورد توجه بودن را در کنار دوست داشتنی بی قید و شرط القا کنید.

وی نیاز به دوست داشته شدن، نیاز به پذیرش از سوی والدین، نیاز به توجه و احترام و نیز نیاز به تایید شدن را از جمله محورهای مورد نیاز از سوی کودکان برشمرد و متذکر شد: والدین ابتدا باید این موارد را در خود و نسبت به همسر خود پرورش دهند تا بتوانند آن را به کودکانشان القا کنند.

کارشناس و روانشناس حوزه تربیت با اشاره به سخن پیامبر ص مبنی بر اینکه کودک در ۷ سال اول سید و امیر است، متذکر شد: در این مدت به گونه ای رفتار کنید که کودک بدون نقاب بزرگ شود و در همه محیط ها چه منزل، مدرسه و جامعه، خود واقعی اش باشد.

وی در توضیح این مطلب افزود: همه ما با نقاب‌های متعدی زندگی می‌کنیم و در خلوت و جامعه یا بین دوستان و همکاران رفتارهای متفاوتی داریم که نشان از تعدد نقاب های ماست .

صادقیان امام خمینی (ره)را نمونه یک انسان کامل، وارسته و بدون نقاب معرفی کرد که در هر برهه و شرایطی رفتاری ثابت و رشد یافته داشته است.

وی گریزی به جذابیت تربیت فرزندان دختر زد و یادآور شد: تحقیقات نشان داده دختران رابطه خوبی با پدر خود دارند که هر چه این رابطه درست و عمیق تر باشد در دوران جوانی در جامعه آسیب کمتری خواهند داشت.

این کارشناس و روانشناس حوزه تربیت با بیان اینکه باید در دوران ابتدایی شنونده سازنده و فعال کودک خود باشید از عواقب بد بی توجهی و هم صحبت نشدن با کودکان در دوران بزرگسالی گفت.

وی با بیان اینکه نسل گذشته اطاعت پذیر بود، اما نسل امروز سلطه پذیر نیست تصریح کرد: این نسل، نسل گفتگو و استدلال است و آمرانه چیزی را نمی پذیرد که به این تغییر نسلی باید توجه شود.

صادقیان بر اهمیت تبادل عاطفی، تبادل کلامی و مقایسه نکردن فرزند با دیگران نیز تاکید بسیاری داشت و خاطرنشان کرد به کودک هدیه بدهید اما باج ندهید.

وی با بیان اینکه از سال سوم دبستان به بعد دوستان کودک تفکیک‌ شده و تعداد دوستان کم، ولی عمق دوستی ها، بیشتر می‌شود،تاکید کرد: از امروز برای دوست یابی فرزندتان در دوران متوسطه ریل گذاری کنید و با خانواده‌ها و افرادی ارتباط داشته باشید که از نظر فرهنگی و اعتقادی به شما نزدیکتر اند؛ چون در سنین بالاتر الگوبرداری شدت می‌گیرد و کار از دستان شما خارج خواهد شد.

اهمیت شناخت ظرفیت‌های کودکان و نوجوان برای شکوفایی استعدادها

حجت‌الاسلام جعفری، مدیرعامل موسسه فرهنگی، آموزشی امام حسین(ع) نیز دانش آموزان را سرمایه‌های اصلی انقلاب و کشور دانست که در راستای رسیدن به جایگاه واقعی خود در جامعه باید برای این قشر کار هدفمند و برنامه‌ریزی دقیقی داشت.

وی با اشاره به نام موسسه آموزشی امام حسین علیه السلام، اتفاقات و برنامه های شکل گرفته در این مرکز را نشأت گرفته از نام بلند امام حسین دانست و توفیقات آن را برکتی از نگاه ایشان قلمداد کرد.

مدیرعامل موسسه آموزشی امام حسین(ع) با بیان اینکه همه دانش‌آموزان خوب و با استعداد هستند،گفت: مدرسه اول این بچه‌ها، خانه و خانواده و خانه دوم مدرسه است لذا این دو کانون از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند و نقش هریک کاملا محرز و شایان توجه است.

وی متذکر شد:در این موسسه اهتمام بر این داریم که از توانمندی‌های بسیار زیاد این دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی و مدیریتی درست، به نحو احسن بهره گرفته شود تا به جایگاه واقعی خود در جامعه اشراف پیدا کنند. به گفته جعفری، کودکان و نوجوانان سراسر ظرفیت و استعداد هستند و اگر گاهی نقصی در آنها می‌بینیم ایراد از ماست که نتوانستیم برای رشد و شکوفایی آنها درست بسترسازی و ظرفیت شناسی کنیم.

مدیرعامل موسسه آموزشی امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه برای رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان خانه و مدرسه باید همگام باشند بر اهمیت ارتباط مستمر والدین با اولیای مدرسه نیز صحه گذاشت.

وی با اشاره به حضور همکاران توانمند و مستعد برای اما تربیت دانش‌آموزان در این مرکز نیز عنوان کرد: ما هر آنچه که برای رشد استعداد دانش‌آموزان نیاز است، پای کار آورده ایم تا رشد و تربیت همه جانبه همراه با فضیلت های اخلاقی در کنار موارد آموزشی رقم بخورد و محقق شد که این هدف نیز همراهی والدین را می‌طلبد.

به تاکید جعفری آموزش همه جانبه دانش‌آموزان زمانی رقم می‌خورد که خانه ک مدرسه مشارکتی دو سویه داشته باشند و تربیت اولیه در خانه رخ می‌دهد لذا باید والدین را مستعد و توانمند کرده و آموزش های لازم را به آنها بدهیم تا امر تعلیم و تربیت به بهترین شکلی محقق شود.

وی خطاب به والدین با بیان اینکه اعتماد شما به این مرکز وظیفه ما را سنگین تر می‌کند ابراز کرد: هر مشکلی در حوزه تربیت و آموزش برای ما حائز اهمیت است و درصدد رفع آن هستیم چرا که فرزندان شما را فرزندان خود می‌دانیم.

مدیرعامل موسسه آموزشی امام حسین(ع) افزود: در راستای تحقق این هدف با بهترین اساتید حوزه تربیت فرزند هماهنگ کرده ایم تا در جلساتی با حضور والدین موارد تربیتی و آموزشی ارائه شود.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان آینده سازان کشور هستند،گفت: تلاش ما در این مرکز بر اینست که نقش پذیری و تکلیف محوری درست و اصولی را در خلال آموزش به این قشر ارائه داده و بسترسازی کنیم تا در آمده آسیب‌پذیر نباشند.

جعفری خاطرنشان کرد: حضور والدین در کنار دانش‌آموزان بزرگترین سرمایه و هزینه برای فرزندان است چرا که هر برخورد اشتباهی می‌تواند مسیر آینده فرزندتان را تغییر دهد لذا باید به درستی با آنها همراهی کنید‌ .

وی در پایان سخنانش بر اهمیت تربیت بچه‌ ها و دغدغه مند بودن باشگاه مدرسه ای به وسعت یک شهر در این خصوص صحه گذاشت و بر اهمیت زمینه سازی شناخت ظرفیت‌های کودکان و نوجوان تاکید دوباره کرد و این مولفه ها را گامی ارزشی برای شکوفایی استعداد فرزندان قلمداد کرد.

پایان پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید