اجتماعیاسلایدر

موکب طلبه‌های مشهدی

روایتی از موکب حضرت رقیه(س) که روزانه ۲۵هزار غذای نذری بین زائران دهه آخر صفر توزیع می کند.

موکب حضرت رقیه(س) سال ۹۴ با همفکری چند رفیق طلبه و تنها ۳۵۰هزار تومان ویژه دهه آخر صفر متولد شد.

حتما در دهه پایانی ماه صفر به ویژه در سه روز پایانی، موکب های مختلفی را دیده اید که غذای نذری به زائران می دهند و برنامه های فرهنگی هم کنار موکب برگزار می کنند. یکی از موکب های مشهدی که جزو بزرگترین موکب از نظر تعداد پذیرایی و جمعیت خدمتگزارش است موکب حضرت رقیه(س) است که حاصل رفاقت چند دوست طلبه است و از سال ۹۴ شروع شده است. یکی از بنیانگذاران این جمع رفاقتی، محمدعلی تولایی است که خودش معلم است و در حوزه کودک و نوجوان هم فعالیت دارد و البته بیان شیرینی که داستان تولد موکب حضرت رقیه(س) را در ادامه از زبان او بخوانید.

ماجرا از یک جمع دوستانه طلبگی که عاشق امام حسین و خدمت به این دستگاه هستند شروع می شود. یک جمع ۶ و ۷نفره که سال ۹۴ به زیارت امام حسین(ع) در ایام اربعین به کربلا مشرف می شوند و موکب های بین راهی را می بینند که خالصانه هرچه دارند برای زائران در طبق اخلاص می گذارند. همان سال این چند نفر رفیق، با هم قرار می گذارند برای زائران امام رضا در دهه آخر صفر هم مشابه این کار را انجام دهند.

تصمیم اولیه را گرفته اند و همه با هم قرار گذاشتند پایشان به مشهد رسید کار را شروع کنند، فقط می مانند اسم موکب شان را چه بگذارند که این هم انگار پیش از این تصمیم، صاحب کربلا جلوی پایشان گذاشته است. از آنجایی که توی مسیر پیاده روی اربعین یکی از دوستان مداح، دم به دم روضه حضرت رقیه را می خواند و برای سه ساله کربلا سینه زنی می کنند آن را بی حکمت نمی دانند و بدون هیچ بحثی به توافق می رسند نام موکب را بگذارند موکب حضرت رقیه(س).

هنوز عرق سفر یک هفته ای پیاده روی اربعین شان تمام نشده، پایشان به مشهد نرسیده هفت رفیق،هر کدام ۵۰ هزارتومان وسط می گذارند و جمع پولی که برای سال اول می خواهند هزینه کنند می شود ۳۵۰هزار تومان و برای سال اول توی جاده ملک آباد بساط می کنند و کارشان را با نذر ساندویچ سوسیس داغ با خیارشور و گوجه فرنگی همراه سس شروع می کنند، اما برکت در این جور کارها بقدری باورنکردنی است که حتی آنها که سال هاست تجربه دارند بازهم گاهی دهانشان از این همه لطف امام باز می ماند. همان سال وقتی عده ای متوجه کار خیرشان می شود دست خیرشان را به سمت این هفت رفیق می برند و غیر از آن ساندویچ های خوشمزه سوسیس، سیب زمینی سرخ کرده هم اضافه می شود.

موکب حضرت رقیه، کارش را با ۳۵۰هزار تومان و یک جمع دوستانه طلبگی ۷نفره شروع کرد و امسال که ۸ سال از آن زمان می گذارد نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه پذیرایی از زائران امام مهربانی ها در ۴ روز پایانی دهه آخر صفر می شود، روزانه ۲۵هزار وعده غذایی صبحانه، نهار و شام پخش می کند و حدود ۶۰۰نفر خادم دارد که در هر شیفت کاری ۱۱۰نفر پای کارند که اوایل فقط بزرگترها پای بساط پذیرایی و میزبانی از زائران بودند ولی چند سالی می شود که کودکان و نوجوانان نقش پررنگی در موکب دارند؛ از کودک ۵ ساله بگیرید تا پیرمرد ۷۰ و ۸۰ ساله.

این موکب یک ویژگی منحصر بفرد دارد، آن جمع ۷نفره طلبه هم باعث کسب این ویژگی شده است. در طول زمان هرچقدر این موکب بزرگ و بزرگتر شد، دوستان این ۷نفر هم به خادمان این موکب اضافه شدند که همه آنها یا خود طلبه اند یا از خانواده طلبه هستند، از این رو این خیمه، به موکب طلبه های مشهدی هم معروف است که سه سال اخیر، در خیابان آیت الله شیرازی۴، فرد خیری به آنها اجازه داده در این مکان که صاحبش است موکبشان را راه اندازی کنند. توی سال های قبل هم هرجا توانستند موکب زدند، چند سال آیت الله شیرازی۱۰، چند سال اول هم توی جاده ملک آباد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید