فرهنگی

در جلسه نقد ماه «کتاب خانه دار مبارز» مطرح شد: عنصر کشش؛ عنصر حیاتی و مهم در داستان

جلسه نقد ماه( کتاب خانه دار مبارز) با حضور اقای خسروی منتقد و خانم ذاکری نویسنده کتاب در از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در حسینیه هنر برگزار شد.

به گزارش صدای مشهد، ذاکری در ابتدای این جلسه گفت: سوژه کتاب خانه‌دار مبارز، خانم سیده اقدس حسینیان سوژه ای است که از دل یک پروژه تاریخ شفاهی دیگر درآمده.

وی درباره شخصیت سوژه بیان کرد: خانم حسینیان خانه‌داری هم می‌کند نه با آن ویژگی‌ها و فاکتورهایی که مدنظر ماست که هم به بچه‌داری، آشپزی و تمیزکردن خانه برسد ولی به هر حال خانه‌دار است.

نویسنده کتاب خانه دار مبارز ابراز کرد: خانم حسینیان و تیمی مبارزاتی یک هدفی را دنبال می کردند که در حقیقت، همان دفاع از دین و حکومت اسلامی،‌برقراری و حاکم شدن اسلام است. در یک برهه ای با همین هدف به مجاهدین خلق ملحق شدند و زمانی که حقیقت برای آن ها روشن شد کنار کشیدند و به جریان امام خمینی(ره) و امت همراه شدند و در فضای مردمی قرار گرفتند.

وی ابراز کرد: مصاحبه و تدوین این اثر همزمان انجام می‌شد چند جلسه‌ای با خانم حسینیان مصاحبه گرفتم و تدوین نیز تقریبا همزمان شروع شد و همین طور که مصاحبه‌ها را می‌خواندم سوال تکمیلی هم طرح می‌کردم.

ذاکری افزود: دنبال یک نقطه جذاب برای شروع کار بودیم. ابتدا به گونه دیگری نوشته بودم و کار از شک و تردید خانم حسینیان در مورد تشکیلات و داستان رفتن حرم و اتفاقاتی که برای پدرش پیش می‌آید شروع می شد و سپس به عقب بازگردد و روند ادامه پیدا کند که ارزیاب شروع را تغییر داد. به نظر خودم نقطه عطف زندگی و شروع اصل ماجرا،‌ازدواج خانم حسینیان با همسرش و شروع فعالیت‌های سیاسی‌شان است.

نبود عنصر کشش؛ نقطه ضعف کتاب خانه دار مبارز

خسروی در ابتدا با اشاره به اینکه عنصر کشش در قصه، عنصر بسیار حیاتی و مهمی است، افزود: یکی از نقدهایی که می توان به کتاب وارد کرد، نبود عنصر کشش است. برای دوستانی که تازه می‌خواهند وارد این عرصه شوند مثالی می‌زنیم. در گذشته برای دیدن سریال‌های تلویزیونی باید صبر می‌کردیم هفته دیگر قسمت بعدی بیاید تا بدانیم فردا شب چه می شود؟ در یک سکانسی به اتمام می رسید که دوست داشتی بدانی ادامه داستان چه می‌شود؟!

وی افزود: این همان تعلیق و کشش است. این مهم در پنجاه صفحه اول کتاب وجود ندارد. اگر خواننده‌ای که علاقه ای به این موضوع ندارد اول کتاب را بخواند ترغیبی بر مطالعه ادامه داستان ندارد. چه عناصری مخاطب را جذب می کند؟ اولین نکته جلد است که متاسفانه جذاب نیست.

خسروی با خاطر نشان کردن اینکه بسیاری از ارزیاب‌ها در جامعه به فاخر شدن آثار کمک می کنند، افزود: اما اشکالی که پیش می‌آید این است که برخی اوقات تولیدمان انبوه می شود و ارزیاب‌هایمان کم. برای حل این معضل جدای از نویسنده، ارزیاب آموزش می‌دهیم و مشکل اینجاست که شخص نویسنده نیست ولی ارزیاب است.

وی ابراز کرد: کتاب خانه دار مبارز، کتاب بسیار خوبی است، البته اگر همان شصت صفحه اول شروع می‌شد، عالی‌تر بود و قطعا می توانست مخاطبان بیشتری را درگیر کند.

خسروی خاطر نشان کرد: در مورد عنوان کتاب باید گفت در حقیقت زرد است ولی جذب می‌کند. در داستان‌های تولید شده اوائل انقلاب بسیاری از این عناوین وجود دارد و عنوان این کتاب مخاطب عام را جذب می کند.

این نویسنده انقلابی در پاسخ به شخصی که می گوید خانم حسینیان خانه داری نمی کند، گفت: بی‌انصافی است زمانی که چهار فرزند بزرگ کرده، بگوییم خانه‌داری نکرده. یک شوهر فلج را تا مدتی نگه دارد و سلامتی خود را به دست آورد و راهی جبهه شود، این خانه‌داری نیست؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید