شهری

بدون کمک دولت امکان خرید ۴۰۰ا اتوبوس مورد نیاز مشهد وجود ندارد

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: ایجاد جذابیت های مختلف برای استفاده بیشتر شهروندان و زائران از حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر و کاهش ترافیک ، نیاز به تامین اتوبوس جدید و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی دارد.

سعید حسینقلی زاده مقدم  اظهار کرد: باز سازی اتوبوس های فرسوده برای بازگشت آنها به ناوگان اتوبوسرانی مشهد همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. 

وی با بیان اینکه تولید و خرید اتوبوس در حال حاضر به سختی انجام می شود، تصریح کرد: شهر مشهد برای تسهیل در خدمت رسانی بهتر ناوگان اتوبوسرانی به شهروندان مشهدی و زائران امام رئوف حداقل به ۲۰۰تا ۴۰۰دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه عمر استاندارد یک اتوبوس برای فعالیت مفید  ۱۰سال است، افزود: میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی مشهد  بین ۷ تا ۸ سال و  در حال افزایش است و برای جوان سازی این چرخه باید اتوبوس های با عمر بالا از ناوگان خارج و به جای آن اتوبوس هایی جدید وارد چرخه شوند.

حسینقلی زاده مقدم با اشاره به اینکه پیگیر قول های دولت برای تامین منابع به منظور خرید  اتوبوس های جدید به شهر مقدس مشهد هستیم ولی تاکنون چیزی تحقق پیدا نکرده است، تصریح کرد: ابزارهایی نظیر انتشار اوراق، تسهیلات بانکی، مجوز مستقیم خرید اتوبوس از کشورهای خارجی نظیر چین مسیرهایی هستند که دولت برای تامین و خرید اتوبوس جدید می تواند به کلانشهر مشهد کمک کند زیرا در شرایط درآمدی فعلی بدون کمک دولت امکان خرید و تامین اتوبوس جدید وجود ندارد.

وی بااشاره به اینکه تا پایان سال جاری تعدادی اتوبوس جدید به چرخه حمل و نقل عمومی شهر مشهد افزوده می شوند،  ادامه داد: در صورتی که اتوبوس در کشور تولید شود هزینه خرید یک اتوبوس جدید به طور میانگین یک میلیارد و هفتصد میلیون است اما محدودیت تولید باعث شده است که حتی در صورت تامین اعتبار ، خرید به سختی صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد  در مورد گلایه های مردمی از وجود ون در خطوط شلوغ و پرتردد در خطوط اتوبوسرانی و اینکه آیا مدیران شهری حاضر به استفاده اعضای خانواده خود از این ون ها هستند نیز اظهار کرد: در شهر مشهد از ون در ناوگان اتوبوسرانی استفاده نمی شود و استقرار برخی  مینی بوس ها در خطوط  نیز بر مبنای تقاضای سفر است از طرفی در تمام کلان شهرها به دلیل مشکلاتی که در تامین اتوبوس با آن مواجه هستند در برخی از خطوط و بر مبنای تقاضای سفر از مینی بوس استفاده می  شود، همچنین در برخی از معابر مشهد به دلیل اینکه اتوبوس قابلیت تردد ندارد به ناچار از مینی بوس استفاده می شود.

حسینقلی زاده مقدم افزود: در حال حاضر میانگین سر فاصله زمانی در خطوط اتوبوس در شهر مشهد به جز روزهای تعطیل  بین ۱۱تا۱۲ دقیقه و  زمان انتظار نیز به طور میانگین  ۵تا ۶دقیقه است که این فاصله زمانی در روزهای تعطیل به دلیل تقاضای کمتر سفر و همچنین توقف برخی اتوبوس ها برای  سرویس قطعات  و شستشوو نظافت ، افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: در مورد کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر مشهد و اطراف حرم مطهر نیز برنامه های مختلفی در راستای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس مطرح است و مواردی نظیر ساخت و افزایش پارکینگ در مبادی ورودی این خیابان ها به منظور جلوگیری از تردد خودرو ها و استفاده از اتوبوس در فواصل باقی مانده تا حرم مطهر در حال بررسی مدیران شهری است که کاهش بهای استفاده از حمل و نقل عمومی در این مسیرها و به طور کلی جذابیت های مختلف برای ترغیب شهروندان و زائران به عدم استفاده از خودروی شخصی در هسته مرکزی شهر  مطرح است  که در راستای عملیاتی کردن این برنامه ها و ایده ها نیاز به مجهز کردن ناوگان اتوبوسرانی و خرید اتوبوس جدید می باشد.    

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید