اسلایدرفرهنگی

افتتاح بزرگترین کتابخانه دیجیتال فهارس رضوی در سال ۹۹

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها آستان قدس رضوی گفت: به دنبال آن هستیم تا درسال ۹۹بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال فهارس رضوی درجهان را افتتاح کنیم که تاکنون۸۵درصدازاین پروژه انجام شده است.

حجت‌الاسلام‌ سید جلال حسینی همزمان با هفتاد و پنجمین سالروز افتتاح موزه آستان قدس رضوی در مراسم افتتاح نمایشگاه مناسبتی در موزه آستان قدس رضوی و رونمایی از مجموعه نسخه‌های دست‌نویس و کتاب‌های خطی مرحوم شیخ عباس قمی که پیش از ظهر امروز در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری حرم مطهر رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که شعار «مرجعیت علمی شدن آستان قدس رضوی» مطرح شد، برخی آن را دست نیافتنی می‌دانستند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: رکن مهم برای تبدیل شدن به مرجعیت علمی داشتن گنجینه و غنای فرهنگی است، در همین راستا در بخش نسخه‌های خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار اثر جمع آوری شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه در زمینه دسترسی به گنجینه‌ها اصلاحالات رویکردی انجام داده‌ایم، تصریح کرد: ما زندانبان و انباردار نسخه‌های خطی نیستیم تا صرفاً فقط از آن‌ها نگهداری کنیم، بلکه مروج این فرهنگ و معارف هستیم. تاکنون ۲۰ هزار نسخه خطی را کاملاً قانونی روی سایت قرار دادیم تا در اختیار محققان و دانشمندان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس در غربت رسانه‌ای قرار دارد و خبر امکان دسترسی دیجیتالی به نسخ خطی در کتابخانه آستان قدس به خوبی بازتاب داده نشده است، بیان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌دارم که آستان قدس رضوی زمینه دسترسی به بیش از ۱۰۰ میلیون منابع اطلاعاتی را تنها با در اختیار داشتن یک آی پی فراهم کرده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه دسترسی بهتر به منابع کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی، به دنبال آن هستیم تا در سال ۹۹ بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال فهارس رضوی در جهان، را افتتاح کنیم که تاکنون ۸۵ درصد این پروژه انجام شده و همچنین از ۱۲۰ کشور در سراسر دنیا فهرست اطلاعات جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی افزود: در بخش جذب منابع، نسخه خطی و اسناد از ابتدای سال تاکنون، حدود ۷۷ هزار نسخه، شامل سند، خطی و چاپی به ارزش ۱/۵ میلیارد تومان و ۱۷ هزار و ۷۰۰ شی‌ء تاریخی و ارزشمند به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به موزه آستان قدس رضوی جذب و اهدا شده است.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به انجام اقداماتی در زمینه دسترسی پژوهشگران به این منابع دسترسی، گفت: ما به دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، برای تهیه پایان‌نامه خود مشاوره داده و منابع را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: تاکنون حدود ۱۱ تفاهم‌نامه با کتابخانه‌های معتبر ایران امضا کرده و از طریق کمیته پیگیری در حال پیگیری این تفاهم‌نامه‌ها هستیم. همچنین برای کتابخانه‌های محلات و نقاط محروم استان، بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب جذب شد و در شهرستان‌های مختلف استان در اختیار قرار گرفته است.

وی خطاب به تولیت آستان رضوی، پیشنهادهایی ارائه داد و گفت: ۶ میلیون مراجعه کننده به کتابخانه‌های آستان قدس به دنبال یک تالار مطالعه هستند. اگر امکانی فراهم شود که رواق یا سالنی در حرم ایجاد شده، برای مطالعه در اختیار این افراد قرار گیرد، کمک شایانی در خدمت‌رسانی صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان پیشنهاد دوم مطرح کرد: بسیاری از شهرستان‌ها برای شناسایی، مرمت، اهدا یا وقف نسخ خطی خود نیاز به همکاری دارند که باید در این راستا اکیپ‌هایی برای این امر به شهرستان‌ها فرستاده شده‌اند.

حجت‌الاسلام حسینی در پایان گفت: اشیا موزه‌ای آستان قدس می‌توانند بهترین سوغات فرهنگی برای زائران باشند، اگر خط تولیدی در راستای تولید این آثار ایجاد شود، به عنوان سوغات فرهنگی زائران، بسیار کمک‌کننده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید