سیاسی

امتداد اجتماعی حکمت اسلامی می تواند به علوم انسانی اسلامی رونق دهد

حجت الاسلام دکتر پارسانیا در سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی مطرح کرد

امتداد اجتماعی حکمت اسلامی می‌تواند با نظربه قلمروهای مختلف علوم انسانی از ذخیره‌ی حکمت اسلامی بهره گرفته و باعث رونق علوم انسانی اسلامی شود.

به گزارش صدای مشهد، کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی را برگزار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران در یکی از این نشست ها با ارائه عنوان امتداد اجتماعی حکمت اسلامی با نظر به انقلاب اسلامی، بخشی از اندیشه‌های اجتماعی در دنیای معاصر را مورد اشاره قرار داد.

وی در سخنان خود به مکاتب مختلف فکری که در جهان معاصر وغرب شکل‌گرفته و نیز رابطه این علوم و پیش‌فرض‌های آنها اشاره کرد.

بیان نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی و دیگر شاخه‌های علوم اجتماعی و حتی نظریه‌های علوم طبیعی هم بخشی دیگر از ارائه حجت الاسلام دکتر پارسانیا بود که در ادامه گفت: همه این علوم اگرچه برمبنای یک حس و تجربه حسی شکل گرفته‌اند اما همه آن‌ها مبتنی بر گزاره‌ها و پیشرفت‌های متافیزیکی هستند که آن گزاره‌های متافیزیکی در جای دیگری غیر از خود علوم صورت‌گرفته و آن‌ جایی‌ که این پیش‌فرض‌ها را توضیح می‌دهد قلمرو فلسفه یا به‌طورکلی فرهنگ یا باورهای بشری هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به این نکته به اقتضائات این نوع نگاه، در جهان اسلام ورود کرد و گفت: اگر بپذیریم علوم مختلف چه علوم انسانی و اجتماعی و چه علوم طبیعی مبتنی بر گزاره‌هایی یا پیش فرض‌هایی است که آنها را باید در جای دیگری با ابزار عقل و متافیزیک توضیح داد، بنابراین وقتی یک مجموعه علومی از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر و از یک جهان به جهانی دیگر منتقل شود گزاره‌های متافیزیکی وعقلی آن و پیش‌فرض‌های آن هم خواه ناخواه به آن‌ها منتقل می‌شود.

وی افزود: وقتی ما در جهان اسلام با جهان مدرن غربی مواجه شدیم با انتقال دستاوردها و ثمرات و علوم مدرن به جهان اسلام آن پیش‌فرض‌ها و باورهای متافیزیک غرب هم وارد شد و ما درواقع در مواجهه با آن‌ها قرار گرفتیم.

مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: با این‌ حال به واسطه ناسازگاری‌هایی که این علوم و پیش‌فرض‌های آنها با جهان اسلام دارد فرهنگ ما مقاومت‌هایی را در برابر این فرهنگ انجام داد و یکی از این مقاومت‌ها انقلاب اسلامی بود که درواقع انقلاب اسلامی به این معنا صرفاً یک اتفاق سیاسی نیست هرچند ظهور و بروز سیاسی دارد.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک اتفاق صرفاً سیاسی نیست به ‌معنای این است که درواقع ما در جهان اسلام مبتنی به یکسری پیش‌فرض‌ها و باورهای گذشته خود، در مقابل دنیای مدرن دست به یک مقاومت جدی زدیم که ظهور و بروز آن در انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام دکتر پارسانیا بیان داشت: با وقوع انقلاب اسلامی به ‌نظر می‌رسد که رشته فلسفه اسلامی و به ‌طورکلی فلسفه و حکمت اسلامی وظیفه و کارکردی بیش‌از تقویت یا رفع شبهات اعتقادی دارد بلکه این معارفی که در قالب رشته‌های فلسفه و کلام اسلامی با آن مواجه هستیم می‌تواند به ‌نحوی مبنای دیگر علوم در علوم انسانی اسلامی باشد. و به این معنا می تواند ناظر به رشته ها و علوم مختلف از حیث گزاره های منطقی و پیش فرض هاشان و گزاره های متافیزیکی این علوم اظهار نظر کرده و در باره آنها نظریه پردازی کند.

گفتنی است در نظر حجت الاسلام دکترپارسانیا امتداد اجتماعی حکمت اسلامی می‌تواند با نظر به قلمروهای مختلف علوم انسانی از ذخیره‌ی حکمت اسلامی بهره بگیرد و بتواند باعث رونق علوم انسانی اسلامی در ذیل پروژه انقلاب اسلامی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید