یادداشت

مقاومت و زندگی مؤمنانه، عمق استراتژیک معنویت انقلاب اسلامی

یادداشت: عباس محمدیان عمق استراتژیک انقلاب را نه فقط در مقاومت که میتوان در گستره زندگی مؤمنانه دانست و چون این هست، مانایی انقلاب نیز امضای جاودانه می‌یابد. عباس محمدیان رییس بسیج رسانه خراسان رضوی در یادداشتی به تحلیل راز مانایی و مقاومت و مهندسی انقلاب پرداخت.

در متن این یادداشت آمده است:
انقلاب اسلامی یک انقلاب صد درصد اخلاقی و معنوی بود. حرکتی مبتنی بر کلمه و کلام با رهبری که لشکر اصلیش، آیات و روایات بود و سپاهی که به رشحات وحی، جان یافته بود. امام انقلاب، نهضت را چنین مهندسی کرده بود که با روشنایی کلمات، بی آنکه صدای گلوله‌ای فضا را برآشوبد، کار را به انجام رساند.
در طول مسیر مبارزه هم اجازه اقدام مسلحانه را نداد تا باورمندان مسلمان مشی مسلحانه نیز برای گرفتن فتوا به دیگر مراجع رجوع کنند. ماجرای ترور حسنعلی منصور و اقدامات دیگر از این دست، شرح و بیان خاص خود را در اسناد تاریخی دارد.
انقلاب اسلامی بی شلیک گلوله‌ای از سوی انقلابیون به پیروزی رسید، هرچند برای دفاع از آن و دستاورد عظیمش، جمهوری اسلامی، “مجبور” شدیم اسلحه به دست بگیریم و در یک قلمش، ۸ سال با همه دنیای باطل جنگیدیم و هنوز هم تفنگ دست ماست و در دیگر جبهه‌ها هم ایستاده‌ایم.
این اما ذاتی انقلاب نیست، که ما را نهضت بر پایه کلمات بود به همان سبکی که پیامبر اعظم الهی، بعثت و نهضت خود را بر پایه کلام بنا نهاد. جهاد هم که تشریع شد برای حراست از مکتب بود چراکه در فرهنگ دینی اسلحه آخرین حلقه زنجیره عمل‌گری است. این را به خوبی می توان در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید خواند که «ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است!».
در بحث حدید و قدرت و اقتدار نظامی نیز باز در هندسه‌ای قرار می‌گیریم که مولا علی(ع) در خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه ، می‌فرمایند:« مجاهدان مسلمان، بینائى خویش را بر شمشیرهاى خود حمل کردند و از روی آگاهی و عقیده مبارزه می‌کنند»؛ مبارزه‌ای که باز برای نگهداشت حرمت کلمات روشنی آفرین است.
با نگاه به این آیه و خطبه به جرأت می‌توان گفت که هم انقلاب ریشه یافته در نهج رفتاری رسالت و امامت، فرهنگی و معنوی است و هم نگهداشت آن نیز در همین حوزه است، بنابراین وقتی سخن به صدور انقلاب می‌رسد و برخی نشانه‌های آن را فقط در مبارزه جریان مقاومت می‌بینند، دلخور می شوم.
این دیدن یکی از صدها ثمرات انقلاب است نه همه آن؛ همه انقلاب برای فلاح و رستگاری در همه ساحت‌های زندگی است. زندگیی که همه زیبایی‌ها را در بر می‌گیرد. بر این اساس می‌توان عمق استراتژیک انقلاب را نه فقط در مقاومت که در گستره زندگی مؤمنانه دانست و چون این هست، مانایی انقلاب نیز امضای جاودانه می‌یابد، حتی اگر به روزگاری برسیم که با نابودی قدرت‌های استکباری، همه تفنگ‌های جریان مقاومت خاموش شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید