اسلایدراقتصادی

رونمایی از برنامه های اقتصاد زیارت دو هفته دیگر

در حالی که گردش مالی سوغات در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰۰میلیارد تومان است، تنها۵۵ درصد کل سوغات خریداری شده توسط زائران در بازار مشهد را کالاهای داخلی تشکیل می دهند.

به گزارش صدای مشهد، مسئولان فرهنگی دغدغه مند در تلاش هستند با برنامه های عملیاتی سهم کالاهای تولیدی بومی استان را در سبد سوغات زائر افزایش دهند. به گفته علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مشهد برگزار شد، یکی از برنامه های جدی در استان را اقتصاد زیارت دانست و افزود: احتمالا طی دو یا سه هفته آینده، معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری، طرح آن را در جلسه شورای فرهنگ عمومی رونمایی خواهد کرد.
هم اکنون اصلی ترین کالاهای سوغات مشهد از نظر فراوانی شامل نقل و نبات، زعفران، زرشک، پوشاک و پارچه و از نظر ارزش ریالی، شامل پوشاک، مواد خوراکی و صنایع دستی است. آمار ضد و نقیضی از سهم تولید کنندگان مشهدی در بازار سوغات اعلام می شود. اما آخرین آمار مربوط به سهم کالاهای مختلف از بازار سوغات مشهد نشان می دهد که رتبه نخست این بخش مربوط به زعفران و زرشک است که ۱۱ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.
اصلی ترین سوغات مشهد خشکبار
در رتبه دوم اصلی ترین سوغات مشهد خشکبار، نبات، نخود و کشمش قرار دارد که رقم شش هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده و در رتبه سوم نیز کالاهای زیارتی و سنگ های زینتی با رقم ۳۰ میلیارد ریال قرار دارند.
مسئولان استان بر این باورند که تنها نمی توان زعفران و خشکبار، تسبیح و جانماز را جز سوغات مشهد به زائران دانست بلکه صنایع دستی و هنرهای منحصر به فرد این منطقه نیز که خارجی ها کمتر در آن دستی داشته اند می تواند در سبد سوغات مشهد گنجانده شود تا در کنار رونق بازار سوغات، اقتصاد هنر نیز شکوفا شود.
۴۵ درصد سوغات مشهد چینی و هندی
سهم چین و هند و دیگر کشورهای خارجی از سوغات مشهد تا ۴۵ درصد است.
بر این اساس ۶۵ درصد مهر و تسبیح عرضه شده در بازار سوغات مشهد تولید چین و هند است و این در حالی است که عرضه کالاهای خارجی به عنوان سوغات مشهد فاقد جنبه روانی و رهاورد زیارتی است و در عین حال موجب ضربه زدن به اشتغال بومی می شود.
سهم صنایع دستی مشهد ۱۰ درصد
سهم صنایع دستی در سبد خرید گردشگران مشهد به خاطر گرانی این نوع کالا ها ۱۰ درصد است و هزینه برای خرید سوغات در مجموع ۱۷ درصد از سبد گردشگری را در این شهر شامل می شود.
نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات
نبود برند معتبر در عرصه تولید سوغات و بی توجهی نسبت به محتوای پیام کالاهای سوغات و ذائقه و پسند مشتریان، از نقاط ضعف صنعت داخلی سوغات مشهد در مقابل رقبای خارجی است.
در این چارچوب اکثر کالاها فاقد عقبه فرهنگی مرتبط با شهر مقدس مشهد هستند و این در حالی است که تولید کننده کالای سوغات باید نسبت به اینکه گردشگر چه کالایی را به عنوان سوغات می خرد و همچنین تحلیل رقبا و ماهیت اصلی محصول توجه داشته باشد.
مشهد را با جمعیت انبوه زائر و مسافر دارای قابلیت برخورداری از برند تنقلات، گوهرسنگ ها، چرم و صنایع دستی است و برای دستیابی به بازارهای هدف باید شرایط این کار فراهم شود تا مشتریان سوغات مشهد قادر باشند با اطمینان خاطر خرید کنند و بازار نیز از نظر اصالت محصولات شفاف شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید