اسلایدریادداشت

تنها راه عبور از کوران کرونا

علی طوسی سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای مشهد

یک ماه از آغاز شیوع ویروس کویید۱۹ یا همان کرونا در ایران می‌گذرد و در خوشبینانه ترین حالت یک ماه دیگر نیز در سراسر کشور درگیر این بحران خواهیم بود.

از ابتدای امر علاوه بر نهادهای دولتی و غیردولتی که به نوعی وظیفه مقابله با این بحران را داشتند وارد عمل شدند؛ گروه‌های جهادی و خودجوش مردمی نیز در کنار آنها، در بخش‌های مختلف اعم از ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و یا توزیع اقلام بهداشتی وارد عمل شدند.

اقداماتی که می‌تواند مرهمی هرچند کوچک بر زخم رو به گسترش کرونا باشد ولی واقعیت ماجرا این است که تا همه جامعه به راستی پی به شدت فاجعه نبرده و خود نسبت به قطع زنجیره انتقال و اعمال قرنطینه خانگی اقدام نکنند از شر این ویروس منحوس رها نخواهیم شد و بی‌شک با تداوم روندی که این روزها شاهد آن هستیم(مانند رفتن به سفر، برگزاری مراسم‌های مذهبی و دورهمی‌های دسته جمعی، تفرج و خرید و …) تب کرونا در کشور تبدیل به کورانی خواهد شد که فاجعه‌ای انسانی را رقم خواهد زد.

این ویروس ۱۴روز را در بدن بیمار پنهان مانده و سپس ظرف ۲۴ساعت فرد را روانه بیمارستان می‌کند. اگر از ابتدای امر و یا نهایتا تا ۲هفته پس از شیوع اولیه قرنطینه کامل در کل کشور انجام شده بود الان شاهد دوره افول شیوع ویروس بودیم و می‌توانستیم نوروز را همچون گذشته در آرامش و امنیت جشن بگیریم.

اقدامی که به هرجهت اجرا نشد و اکنون به صورت محدود بعضی اقدامات قرنطینه‌ای مثل ممنوعیت سفر در حال اجراست که به طور یقین با این سطح از بی‌خیالی جامعه! مثمر ثمرنخواهد بود!

دیشب برای کاری اجباراً از منزل خارج شدم و مسیری طولانی را درشهر رانندگی کردم. خیابان‌ها مثل همیشه شلوغ، ترافیک طبق معمول؛ شهر انگار نه انگار که در وضعیت قرمز است! مغازه ها و پاساژها باز، پارک‌ها پرازجمعیت؛ مردم مشغول خرید و مغازه‌دارها هم مشغول کاسبی! روز پدر خیلی‌ها برای یادگذشتگان به بهشت رضا رفته و خرما و حلوا پخش کردند! چند خانم سرکوچه ایستاده و کمافی‌السابق گپ می‌زنند و بچه ها مشغول فوتبال‌بازی! گویی کرونا یک شوخی است! براستی سلامت‌ خود و اطرافیانمان را جدی نمی‌گیریم یا قدرت این ویروس لعنتی را؟!

فضای مجازی را که نگاه می‌کنی همه از هم می‌خواهند که در خانه بمانند، سفررفته ها را مسخره کرده و جاهل می‌خوانند؛ اما در فضای حقیقی باز بی‌احتیاط به خرید می‌روند و آغوش باز می‌کنند برای دلبرزیباروی‌شان؛ کرونا!

لذا من‌هم مثل همه، تاکید وخواهش می‌کنم، مردم عزیز مشهد، وضعیت #قرمز است، لطفا #در_خانه_بمانید و تلاش کنید با رعایت مسائلی بهداشتی و مراقبتی در این جنگ نابرابر پیروز میدان باشیم. فقط همت و عزم خود ما مردم می‌تواند باعث قطع زنجیره شیوع شود؛ پس لطفا به جز موارد خاص ازخانه خارج نشوید…

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید