اسلایدر

آغاز اجرای طرح پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر

طرح پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر همزمان با سراسر کشور در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

به گزارش صدای مشهد، دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: این طرح از ۲۶ بهمن ماه آغاز و تا هشتم اردیبهشت سال آینده به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر و انجام مداخلات برای بهبود شیوه زندگی و سلامت مردم در قالب «مطالعه استپس» اجرا می‌شود.

وی افزود: پیمایش استپس بر گردآوری مستمر اطلاعات دارای کیفیت تمرکز دارد و دارای سه گام پرسشگری با پرسشنامه (گام اول)، انجام سنجش‌های جسمانی(گام دوم) و اندازه گیری آزمایشگاهی(گام سوم) است. درخواست دارم تا در صورت مراجعه ماموران بهداشتی که دارای معرفی‌نامه و کارت معتبر شناسایی هستند، با آنان همکاری شود.

براساس پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در ایران از سال ۱۳۸۳ برنامه مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر پس از قریب دو سال مطالعه و آزمون، ظرفیت‌سازی و جلب حمایت همه جانبه با محوریت مرکز مدیریت بیماری‌ها و همراهی دانشگاه‌های کشور آغاز شد و تا به حال هفت پیمایش کشوری به اجرا در آمده است.

قلیان با بیان اینکه «بیماری‌های غیرواگیر عامل  حدود ۸۰ درصد موارد مرگ و میر به شمار می‌رود و پایه پیشگیری از این بیماری‌ها شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل آن است»، خاطر نشان کرد: بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه عوامل خطری شامل کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهمترین علت‌های مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید