یادداشت سردبیر/ هجدهمین نمایشگاه بین المللی بدون‌خودروی مشهد

0

نمایشگاه خودروی مشهد همواره یکی از پررونق ترین و پربازدید ترین نمایشگاه های مشهد است که طی سالیان گذشته با حضور قوی شرکت های خودروساز از اعتبار بالائی نیز برخوردار بوده است. امسال برای اولین بار و در کمال تعجب و تحیر شاهد برگزاری این رویداد بزرگ با کیفیتی دور از انتظار بودیم!

اولین نکته جالب این نمایشگاه که از ۱۶ تا ۱۹ مردادماه برگزارشد، نشست خبری هوشنگ نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در اتاق اصناف تهران بود که تاکنون سابقه نداشته است! ایشان در این نشست ضمن تاکید براینکه این نمایشگاه جذاب ترین و پررونق ترین نمایشگاه ادوار مختلف بوده و هست؛ هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی شرکتهای داخلی و خارجی خودروساز و نمایش توانمندی ها و دستاوردهای صنعت خودروی ایران و خودروسازان خارجی حاضر در بازار ایران و همچنین حضور قطعه سازان این صنعت برای زمینه سازی ارتباط بیشتر آنها با خودروسازان اعلام کرد.

طبق اعلام ایشان بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و نمایندگان ۵۰ شرکت خارجی در قالب حدود ۱۵۰ غرفه و با مساحتی بالغ بر ۱۳هزار مترمربع در این نمایشگاه حضور داشتند؛ همچنین اعلام کردند که نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل از نظر تعداد مشارکت کنندگان ۱۵% و از نظر مساحت ۱۰درصد رشد داشته است.

آنچه در عمل اتفاق افتاده اما چیز دیگری بود! رویداد امسال تنها با حضور دو خودروساز داخلی #سایپا و #ایران_خودرو و چند شرکت چینی به همراه چند شرکت تولید کننده قطعات برگزار شد.

اما امان از رونق نمایشگاه؛ شرکت ایران خودرو محصولی برای عرضه در سال ٩٧ ارائه نکرده و سایپا نیز تنها چند مدل خودرو محدود برای چند ماه دیگر آنهم با قیمت های قطعی و غیر قطعی عرضه کرد! خودروهای چینی هم که به نظر می‌رسید بیشتر برای نمایش و زیباسازی محیط! در لابلای غرفه های سایپا و ایران‌خودرو خودنمایی می کردند، صحبت از اما و اگر کرده و فروش را منوط به باز شدن سایت و … کرده بودند.

البته به نظر می رسد مشکل اصلی از خودروسازان و وضعیت ناپایدار اقتصادی این روزهای کشور است که باعث عدم عرضه محصولات در این بی ثباتی اقتصادی شده است لیکن مدیران نمایشگاه باید با توجه به این موضوع یا از برگزاری این رویداد جلوگیری کرده و یا به نوعی با اخذ تعهد فروش از خودروسازان ویا هر تدبیردیگر شرایط را مدیریت میکردند تااینگونه باعث سلب اعتماد مخاطبان خود نشوند…

حد آخر این بود که اعلام می‌شد این دوره برخلاف گذشته که شرکت‌ها با انواع و اقسام شرایط و تسهیلات حضور داشتند ، صرفا به نمایش اختصاص داشته و فروش صورت نمیگیرد!!

در عین حال؛ کیفیت پایین برگزاری این نمایشگاه باعث نارضایتی مراجعان شده و دامنه این اعتراض ها در فضای مجازی و رسانه ها تا حدی شد که بعضی از کانال های خبری مشهد با اعتراض به کیفیت پایین نمایشگاه معتقد بودند که مسئولین نمایشگاه تنها با هدف کسب درآمد از محل اخذ ورودی که به ازای هر نفر ٢۵٠٠ تومان و نیز حق پارکینگ که آن هم با توجه به زمان ماندگاری در نمایشگاه حداقل ١٠٠٠ تومان است اقدام به برگزاری این رویداد کرده اند!

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید