یادداشت سردبیر: آسیب های استفاده از بسته های اینترنت شبانه

0

از زمان روی کار آمدن گوشی های هوشمند و گسترش شبکه های اجتماعی، استفاده از اینترنت همراه روز به روز بیشتر شده و امروز حجم استفاده از آن از اینترنت ثابت پیشی گرفته است. در این اپراتورهای تلفن همراه با ارایه بسته‌ها وشرایط متنوع سعی در جذب کاربران کرده و هرروز با پیشنهادات داغ جدید به پیشواز مخاطبین خود می روند.

موج استفاده از بسته های اینترنت همراه کم کم باعث سوءاستفاده اپراتورها شد؛ ابتدا با تلفیق و تقسیم بسته هابه صورت روزانه؛ هفتگی، ماهانه و بلند مدت و بعد از مدتی با شبانه و روزانه کردن طرح ها شرایط را به نفع خود تغییر داند.

اخیرا نیز ترکیب بسته ها کاملا تغییر کرده و دیگر خبری از بسته های روزانه نیست و تقریبا همه بسته ها با شبانه هایی ترکیب شده اند که از ساعت ۱۲الی ۸صبح به ۲ الی ۷ صبح تغییر کرده اند!

این تغییر ساعت در بسته های شبانه باعث شده کاربران که بخش اعظم بسته ای که خریده اند شبانه است، با نخوابیدن از هزینه ای که انجام داده اند مراقبت کنند… و این دقیقا موضوعی است که باعث تغییر الگوی خواب در اکثر جامعه شده است…

تغییری که آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته و بهتر است مسئولین قبل از اینکه دیر شود به فکر اصلاح رویه و تغییر در عرضه اینترنت همراه شوند.

تحقیقات نشان میدهد که با ادامه این روند کم کم شب جای خود را به روز و روز جای خود را به شب خواهد داد!
سبک صحیح زندگی این‌طور توصیه می‌کند که خواب شب را به هیچ قیمتی از دست ندهید. عواقب کم‌خوابی روز بعد در بدن، روحیه و شیوه‌ی فکر کردن افراد تاثیرگذار است. در ادامه هفت آسیب شب زنده داری را ذکر می کنیم:

۱. اختلال در یادگیری: یک مغز و بدن خسته قادر نیست اطلاعات را به درستی دریافت و در حافظه ذخیره کند. کیفیت و کمیت خواب شبانه تاثیری مستقیم روی دریافت اطلاعات تازه توسط ذهن دارد. کم‌خوابی باعث افت تمرکز و توجه می‌شود و حافظه‌ی فعال را دچار اختلال می‌کند.

۲. ناپایداری احساسی: خستگی و کم‌ خوابی به طور جدی باعث ناپایداری احساسی در انسان می‌شود؛ به طوری که دائماً حس و حال و روحیه‌ی او تغییر می‌کند. توجه داشته باشید که بی‌نظمی طولانی مدت در خواب شبانه موجب بروز مشکلات روانی مانند اختلال عصبی یا افسردگی می‌شود.

۳. قضاوت و ارزیابی نادرست: اگر شب‌ها کم بخوابید، قادر به تصمیم‌گیری صحیح نخواهید بود. بر اساس تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ در نشریه‌ی Sleep منتشر شد، “کم‌خوابی روی قضاوت‌های اخلاقی انسان تاثیر می‌گذارد. این افراد معمولا به زمان طولانی‌تری برای تحلیل موضوع، درک آن و ارایه‌ی راه حل احتیاج دارند.”

۴. افزایش خطا و تصادف: محققان دانشگاه هاروارد در یک مطالعه دریافتند که ۲۷۴ هزار اشتباهی که در محل‌های کار صورت گرفته بود، ریشه در کم‌خوابی کارمندان داشت. دلیل این امر هم عدم تمرکز و ناتوانی در تحلیل صحیح موضوع است.

۵. اختلال در سلامت جسم: بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی می‌توانند ریشه در کم خوابی یا بی‌خوابی داشته باشند. بیماری‌های قلبی، چاقی مفرط، فشار خون، سکته و دیابت با کم‌خوابی تا حد زیادی تشدید می‌شوند. بی‌خوابی عمر را کوتاه می‌کند و تولید آنتی‌بادی را در بدن کاهش می‌دهد؛ این یعنی سیستم دفاعی بدن افراد ضعیف می‌شود و زودتر بیمار می‌شوند.

۶. افت کارایی و بازده: افرادی که دچار کم‌خوابی هستند با این‌که حضور فیزیکی دارند اما حواس‌شان ۱۰۰ درصد متوجه کار نیست، متمرکز نیستند و آن بازدهی و نتیجه‌ای که ازشان انتظار می‌رود را ندارند.

۷. عدم توانایی در کنترل استرس: به طور کلی، بی‌خوابی باعث می‌شود که ذهن، ضعیف شود و در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس نتواند عکس‌العمل معقولی ارایه بدهد. حتی فقط چند ساعت کم‌ خوابی هم می‌تواند باعث عدم توانایی افراد در مواجهه با شرایط منفی و ناخوشایند شود. پس به هیچ وجه خودتان را به دیر خوابیدن و کم‌خوابی عادت ندهید…

علی رنگ آمیز طوسی
سردبیر

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید