یادداشت

یادداشتی به بهانه توهین‌ به اصحاب رسانه در مشهد

روابط عمومی‌سالاری

این‌روزها شاهد توهین ها و تحقیرهای زیادی ازجانب مدیران و مسوولان درحق اصحاب رسانه هستیم، از فحاشی در نشست خبری شهردار مشهد تا اخراج خبرنگار از نشست خبری. جریانی که به نظر می‌رسد حالاحالاها ابعاد تازه‌تری پیدا کرده و باید بزودی شاهد شیوه ها ورفتارهای جدید و متنوع‌تری از جانب مسوولان باشیم!

جنجال این‌بار از آنجا شروع شد که خبرنگار روزنامه خراسان با وزیر بهداشت گفتگویی انجام داده و پس از چاپ گزارش آن مصاحبه، دفتر ایشان و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اقدامی غیرحرفه‌ای آن را تکذیب کرده و حتی با برخوردی زننده و عجیب، روزنامه و خبرنگار مربوطه را نیز تهدید کرده‌اند. در ادامه این منازعه نیز کار به آنجا رسیده که در حرکتی غیرحرفه‌ای و ناشایست روابط عمومی دانشگاه، خبرنگار روزنامه خراسان را از نشست خبری یک همایش که زیر نظر آن دانشگاه برگزار می‌شده اخراج کرده است!!

به نظر می‌رسد این روزها عدم بکارگیری افراد ناآشنا به حوزه روابط عمومی و رسانه در جایگاه روابط‌عمومی‌ و خودبزرگ‌پنداری روابط‌عمومی‌ها و مدیران سازمان‌ها که بعضا ناشی از وابستگی مالی و یا سیاسی رسانه‌ها به سازمان‌های دولتی و نیمه دولتی و یا جریان‌های سیاسی خاص است، باعث شده نه خبرنگاران نفوذ و اعتبار سابق را داشته باشند و نه رسانه آن جایگاه مطالبه‌گری، که رسالت اصلی آن است، را بتواند پیدا کند.

جریانی که قطعا نه به نفع مردم است و نه نظام. زیرا رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی و زبان مطالبه‌گر جامعه باید بتواند با آزادی و بدون قید وبند نه تنها عملکرد مسوولین را به چالش بکشد بلکه در هر زمان و مکان شرایط پرسشگری را داشته باشد.

خرید قلم که این روزها دراقسام مختلف در مشهد شاهد رونق آن هستیم، آسیبی است جبران ناپذیر که مسیر حرکت و آینده حوزه خبر و رسانه را در این شهر به بیراهه می‌کشاند. از اهدای یک کارت هدیه به خبرنگار حق التحریر یک پایگاه خبری محلی تا عقد قراردادهای مالی بزرگ با رسانه‌های صاحب‌نامی مانند روزنامه خراسان.

البته نیازمالی همان پاشنه‌ی آشیلی است که این روزها گریبان همه بخش‌های اقتصاد و گرو‌ه‌های فعال در اجتماع را گرفته است و شاید نقد بر این نیاز اساسی برای ادامه حیات آنها خرده‌گیری و بدور از انصاف باشد؛ ولیکن این موضوع نباید باعث وابستگی و امتیاز دهی شده و عاملی شود برای اینکه یک مدیر به خود حتی اجازه بدهد تا چنین رفتار شرم‌آوری را با یک خبرنگار داشته باشد. در عین حال به نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا رسانه‌‌ای‌های استان به این #روابط‌عمومی‌سالاری پایان داده و خبر و خبرنگاری را تا جایگاه واقعی خود ارتقاء دهند.

علی طوسی
سردبیر پایگاه خبری صدای مشهد

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید