اسلایدراقتصادی

عودت ۴۰ میلیارد ریال به شاکیان در کمیپن بی‌قیمت نخریم

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در استان ۶۲۱۰ تخلف به ارزش ۷۱۰ میلیارد ریال و در مشهد ۴۴۶۳ مورد تخلف به ارزش ریالی ۶۵۱ میلیارد ریال داشتیم و میزان مبلغ برگشتی به شاکیان نیز ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش صدای مشهد، رضا شجاعی امروز در نشست خبری کمپین «بی‌قیمت نخریم» اظهار کرد: پس از بحث اصلاح نرخ بنزین لزوم تشدید نظارت‌ها مطرح می‌شود، سازمان حمایت و وزارتخانه تکالیفی را تعیین کرده بود که این تکالیف را در قالب دو پویش با ابتکار رسانه و سازمان صمت شروع کردیم.
وی افزود: یکی از پویش‌ها با همکاری روزنامه خراسان به نام گران نخریم بود که اثرات خوبی داشت. در جنبه اطلاع‌رسانی سازمان حمایت طرح نظارتی را از ۱ تا ۳۰ آذر به عنوان نظارت درج قیمت به ما تکلیف کرد. با شهرآرا نیز هم‌اندیشی داشتیم که پویش بی‌قیمت نخریم را اجرا کنیم. یکی از ابزارهای گران نخریم این است که کالا قیمت داشته باشد که نتایح خوبی داشت.  این پویش تقریبا ملی شد و تابلوی بی‌قیمت نخریم ما در همه‌کشور مورد استفاده قرار گرفت.
شجاعی گفت: یکی از مهم‌ترین مصادیق حقوق مصرف‌کنندگان آگاه‌رسانی و اطلاع‌رسانی شفاف برای خریدی هدفمند و هوشمندانه به مصرف‌کنندگان است. آگاهی‌رسانی به مصرف‌کننده در رابطه با قیمت و تناسب با کمیت و کیفیت کالا و دادن قدرت انتخاب از طریق مقایسه کالایی با محصولات مشابه می‌تواند زمینه‌های تحقق این امر را فراهم کند. نصب برچسب قیمت یکی از اصول اصلی این فرایند بوده که می‌تواند ضمن هدف مذکور در کشف و کاهش تخلفات واحدهای اقتصادی تاثیر داشته باشد. این پویش اجتماعی-اقتصادی است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: یکی از ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق مصرف‌کننده برخورداری از حق اطلاع از قیمت کالاها و ‌خدمات قبل از خرید آن بوده که در قوانین متعدد آمده است. سازمان صمت در سال رونق تولید هفت محور برای خود تعریف کرد که یکی اصلاح شبکه توزیع و یکی از عوامل این اصلاح، درج قیمت کالا و خدمات بود.
وی ادامه داد: عدم درج قیمت زمینه‌ای برای بروز تخلفات بعدی به خصوص گران‌فروشی را به دنبال دارد که این عدم درج قیمت مانع اعمال نظارت‌های مراجع ذی‌ربط برای کنترل قیمت‌ها، بروز جرم، اعلام قیمت‌های مختلف توسط واحدهای مختلف برای کالای مشابه، ایحاد ناامنی روانی و از بین بردن اعتماد عمومی به تولیدکنندگان و کسبه خواهد بود. هرجا مردم در صحنه باشند نتیجه مطلوب‌تری خواهیم داشت.
شجاعی در خصوص آمار استان در پویش بی‌قیمت نخریم، گفت: از اول آذر که پویش بی‌قیمت نخریم را راه‌اندازی کردیم، مردم همراهی کردند. شهروندان ۵۵۲۸ تماس با ۱۲۴ داشتند و ۵۰۲ گزارش از ناظران افتخاری داشتیم. از ۵۵۲۸ تماس،  ۴۷۲۳ تماس در حوزه کالایی و ۸۰۵ تماس در حوزه خدماتی بود.  ۱۴۵۰ مورد از این گزارشات مردمی صدر درصد درست بود که منجر به تهیه گزارش بازرسی و ارجاع به مرجع قضایی و تعزیرات شد.  ۱۲۵ مورد رضایت شاکی نیز اخذ شده است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در گزارش اقدامات از ۲۴ آبان تا ۲۲ دی،  ۷۵ هزار بازرسی در سطح استان داشتیم که دو سوم آن یعنی حدود ۴۷ هزار مورد در مشهد بود. در استان ۶۲۱۰ تخلف و در مشهد ۴۴۶۳ مورد تخلف داشتیم که ارزش ریالی استان ۷۱۰ میلیارد ریال و مشهد ۶۵۱ میلیارد ریال بود،  میزان مبلغ برگشتی به شاکیان نیز ۴۰ میلیارد ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ما از نظر امکانات و نیرو محدودیت داریم که لزوم همراهی مردم را بیشتر حس می‌کنیم. مردم و رسانه‌ها باید همراهی و کمک کنند. تعداد بازرسان سازمان کمتر از ۲۰۰ مورد در سطح استان بوده و در مشهد نصف این تعداد است. اتاق اصناف نیز ۳۰ تا ۳۵ بازرس دارند و بازرسان اتحادیه‌ها نیز هستند.
شجاعی با بیان اینکه درج قیمت شفافیت بازار را می‌رساند، حق انتخاب و مقایسه به مشتری را می‌دهد و ‌ما ‌متوجه می‌شویم فروشگاهی قیمتش بالاتر یا پایین‌تر است، عنوان کرد: تکلیف واحدهای تولیدی درج قیمت است، آمار آذرماه نشان می‌دهد مشهد از قدیم شهر ارزان بوده و استان ما یکی از استان‌های ارزان است. در آذر ماه دومین استان از نظر ارزان بودن بودیم. اصناف، دستگاه‌های نظارتی و مردم با حداقل‌های قیمت‌ها ساختند و دولت را همراهی کردند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد اصناف ما قانون را رعایت می‌کنند و تخلف ندارند، اما تمام بحث‌های اقتصادی در ویترین واحد صنفی خلاصه می‌شود و مردم همه موارد را در ویترین واحد صنفی می‌بینند. اتاق اصناف از اصناف مختلف حمایت نکرده و با آنها برخورد می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در دستور کار خواهیم ‌داشت این است که در اجرای طرح برای استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت‌های موجود صنوفی که ماهیت کالاهای عرضه شده آنها به‌ گونه‌ای است که امکان درج قیمت از مبادی تولید ندارند مانند پوشاک، کیف، کفش و سایر موارد را بیشتر رصد کنیم.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید