یادداشت

صعود و سقوط رمز ارزها

احمد جانجان تحلیلگر اقتصادی

هم اکنون خرید و فروش بیت‌کوین این ارز و دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت کویین یعنی ماینرها به‌صورت آشکار در حال انجام است، نه قانونی در این زمینه وجود دارد و نه از سیاست‌های تعبیه شده برای آن خبری است تا ایران بتواند لقب بهشت تولید ارز دیجیتال در دنیا را با خود یدک بکشد.
مزارع، گلخانه‌ها، گاوداری‌ها، ادارات، مساجد و مدارس و حتی واحدهای کارخانه‌ای که این روزها با رکود روبه‌رو شده‌اند به محل‌هایی برای استخراج ارز دیجیتال تبدیل شده‌اند و افراد عادی نیز از قافله عقب نیستند و در پستوی خانه خود با دستگاه‌های ماینر در حال استخراج ارزند.
مصرف یک مزرعه معادل یک نیروگاه
اولین مشکلی که ما با ارزهای دیجیتال داریم مصرف برق هر دستگاه ماینر است که در کمترین حالت ۲ هزار و ۲۰۰ وات برق مصرف می کنند که بدین معناست که در مزارع ماینر یا پایگاه های استخراج بیت کوین به طور حتم به اندازه یک نیروگاه برق مصرف خواهد شد.
این میزان مصرف برق در حالی است که ما در دوران تحریم برای فعالیت بخش تولید در کارخانجات نیازمند انرژی برق به شکل پایدار هستیم به طوری که قطع و وصل برق باعث استهلاک قطعات نشود اما این روزها قطعی برق به ویژه با شروع تابستان که پیک مصرف محسوب می شود، معضلی است که به شکل اپیدمی در شهرک های صنعتی سراسر کشور به چشم می خورد.
صعود و سقوط رمز ارزها
علت سرمایه گذاری برای تولید بیت کویین در ایران این است که انرژی ارزان حتی اگر ما فرض کنیم برق هم گران است تولید بیت کویین به نفع اقتصاد کشور نیست. بیت کویین ها نوسانات زیادی دارند به طوری که هر بیت کویین و بیشتر ارزهای دیجیتال مثل اتریوم، لایت کوین و حتی ریپل از چند صد دلار و هزار دلار به نزدیک ۲۰ هزار دلار رسیده است. اما از سال ۲۰۱۷ میلادی به ناگاه قیمت آنها به شدت افت و به حدود ۳ هزار دلار رسید، الان دوباره تا ۱۱ هزار دلار بالا رفته و اگر قرار باشد این ارز درکشور رواج پیدا کند، یعنی بخش عمده ای از گردش مالی ما داخل این شبکه قرار می گیرد که دامنه نوسان آن از ۹۰ درصد صعود تا ۸۰ درصد سقوط را در بر می گیرد که به معنای نا امنی این محیط برای سرمایه های کشورمان محسوب می شود.
هکرها می توانند بیت کویین را بریابند
به نظر می رسد که ما درشرایط تحریم داریم به این سمت هدایت می شویم و به ما القا می شود که برای دور زدن تحریم می توانیم از این ابزار استفاده کنیم، بعد تصور کنید جهش و سقوط این ارز که به راحتی هک می شود چه اثری می تواند روی مبادلات ما داشته باشد. می گویند ۲۵۶ بیت است ولی باید گفت هکرها می توانند با حمله به کیف پول، حمله به صرافی، حمله به نرم افزار استخراج، و هک آنها، دارایی های ذخیره شده افراد را بریابند، ضررهای جبران ناپذیری به آنان وارد کنند، کما اینکه حمله به یک صرافی و هک آن در سال ۲۰۱۱ توسط فردی به نام ام تی گوکس باعث شد بیت کویین ۹۵ درصد ارزش خود را از دست بدهد، ۲۰۱۳ نیز دوباره با اشکالی که در محاسباتش ایجاد شده بود ۵۲ درصد از ارزش ان کاسته شد، و ۲۰۱۵ نیز با هک دوباره توسط ام تی گوکس باز هم ۶۴ درصد از بهای آن از دست رفت.
پول بدون پشتوانه
نکته دیگری که باید بداانید این است که اگر شما پولتان را در صندوق یک بانک بگذارید و آن صندوق ورشکسته شود، بانک مرکزی متعهد به جبران خسارت شماست و پول را به شما بر می گرداند ولی بیت کویین بدون پشتوانه و بیمه است و اگر از دست برود هیچگاه قابل بازیابی نیست زیرا کسی امنیت سرمایه گذاری در آن را تضمین نمی کند. به نظر می رسد وقتی این پول رایج شود، تا وقتی این موضوع به درستی برای مردم جا بیفتد، بسیاری از سرمایه های مردمی توسط ربات ها و هکرها به جیب کلاهبردارها سرازیر خواهد شد، حتی فراموش کردن پسورد نیز می تواند کل سرمایه فرد را به باد فنا بسپارد زیرا به هیچ عنوان پسوردها قبال بازیابی نیست.
بیت کویین آفتی که به تولید زده است۸:۰۳ PMadminالان از داستان تولید بیت کویین در کشور ما این طور تعبیر می شود که می توانی در خانه بخوابی و دستگاه برایت پول چاپ کند، با این تفکر بخش عمده ای از کارخانجات ما وارد این عرصه شده اند، شبیه فعالیت در شرکت های هرمی، همه به طرف تولید ارز دیجیتال جذب شده اند؛ و این همان آفتی است که به تولید کشورمان زده است و در حالی که ارزش خودش نیز هر لحظه در خطر است و ممکن است به شدت سقوط کند تولید را نیز زمین گیر می کند. در کنار این موضوع ها که ذکر شد دستکاری در این بازار نیز به وفور اتفاق می افتد، در کنار هکرهایی که حساب افراد را خالی می کنند و افرادی که با ایجاد نوسان و خرید وفروش های صوری چنده ده میلیاردی، قیمت ها را به میل خود جابه جا می کنند، باید توجه داشت که فلسفه این ارز به سرویس های امنیتی و تامین مالی پروژه های سازمان های جاسوسی مثل سیا بر می گردد که برای رد گیری نشدن، گردش مالی عملیات های خود را از این حوزه دنبال می کنند، گستردگی این کار به اندازه ای است که به تازگی «ف. آی. تی.اف» برای آن قوانینی وضع کرده است و فین تک هم محدودیتی هایی را قائل شده که البته کارآمدی آنها مشخص نیست. این سقوط و صعود حتی می تواند یک پروژه کثیف برای تسویه بدهی آمریکا به دنیا باشد.
پول موهوم فرصت نیست
به جای اینکه دولتمردان ما وارد شدن به چنین عرصه موهومی را یک فرصت بشمارند، می توانند به سمت اندوخته های طلا متمایل شوند، چنانچه تمام بانک های مرکزی دنیا دنبال افزایش ذخیره های طلای خود هستند، چون همه می دانند یک بحران جهانی کمتر از یکی دوسال آینده شبیه سونامی مخرب در راه است، این بحران مثل سال ۲۰۱۸ یک بچه غول نیست که با یک مسکن به خواب برود بلکه این بار غول توانمندی شده است که قدرت تخریبی زیادی دارد، رکود جهانی شده و افزایش نرخ بیکاری در دنیا فراگیر شده است همه دنبال کاهش نرخ بهره هستند تا بتوانند نرخ تورم را در جایی که می خواهند مهار کنند بلکه از این طریق اشتغال ایجاد کنند ولی نرخ بهره منفی را تا چه حد می توانند ادامه دهند، یک جایی همه چیز را پس می زند، به همه اینها جنگ های تجاری و اقتصادی را اضافه کنید، که باعث شده همه پایشان را کنار بکشند و روی طلا سرمایه گذاری کنند، اگر در این برهه وارد بیت کویین و عرصه ارزهای دیجیتال شویم قاطعانه اعلام می کنم این کار باعث خروج سرمایه بسیار زیادی از ایران خواهد شد. سرمایه به شکل دلار و یورو به راحتی در صرافی با پول دیجیتال چنچ و از کشور خارج می شود و کاری هم از دست بانک مرکزی بر نمی آید و به هیچ وجه نیز قابل کنترل نیست. یعنی دولت این همه تلاش کرده تا سرمایه ها را به ایران جذب کند، در حقیقت یک لوله دو اینچ برای ورود سرمایه نصب کرده است، و از آن طرف یک لوله ۲۴ اینچی را برای خروج سرمایه توسط بیت کویین باز گذاشته است. وضع همین قدر اسف بار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید