یادداشت

شفافیت قیمت ها در بورس محصولات کشاورزی؛ راهکاری برای مقابله با دلالان

حمید جنتی مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی

راه اندازی بورس محصولات کشاورزی ابعاد و اهداف مختلفی دارد که از آن جمله می توان به شناسایی و معرفی این محصولات بر اساس شاخص ها و ارزیابی های انجام شده اشاره کرد، این موضوع علاوه بر اینکه محصولات کشاورزی مهم را به خریداران معرفی می کند، ویژگی های قابل توجهی نیز دارد، شفافیت قیمت ها، در اختیار بودن اطلاعات هر محصول برای خریدار و کشاورز و نقدینگی لحظه ای برای کشاورز تنها بخشی از این ویژگی ها است.

بورس محصولات کشاورزی محیط مناسبی را برای شفافیت قیمت های هر محصول ایجاد می کند، زیرا پس از اینکه محصولات در آزمایش های انجام شده تایید می شوند، استاندارهای آنها براساس شاخص های در نظر گرفته شده ارزیابی و در نتیجه محصول مورد نظر درجه بندی و دارای گرید مشخص می شود.

در مرحله بعد به کشاورزان گواهی سپرده کالا ارائه می شود تا علاوه بر اینکه محصول مورد نظر در انبار قرار بگیرد، برای عرضه به متقاضیان نیز معرفی شود، در این مرحله قیمت محصول تعیین شده و با رعایت استانداردها در بورس معامله می شود.

موضوع قابل توجه در این بورس این است که محصولات در انبار سپرده می شوند تا هر زمان که خرید و فروشی صورت گرفت و معاملات انجام و پول آن برای کشاورزان واریز شد، خریدار بتواند محصول مورد نظر را همراه با گواهی سپرده کالا از کشاورز دریافت کند.

در حال حاضر بورس محصولاتی از جمله زعفران، پسته و زیره در خراسان رضوی ایجاد شده، این در حالی است که استان ما نخستین استان از نظر راه اندازی بورس پسته و زیره در کشور محسوب می شود، همچنین به تازگی در تلاش هستیم تا بورس کشمش قلمی سبز را نیز راه اندازی کنیم که پس از انجام آن باز هم نخستین استان در این عرصه هستیم.

خوشبختانه استقبال کشاورزان و خریداران از راه اندازی و فعالیت بورس محصولات کشاورزی تاکنون خوب بوده، همچنین یکی دیگر از نکاتی که در این حوزه مد نظر بوده، بومی سازی محصولات کشاورزی استف به عنوان مثال پسته در کرمان نیز وجود دارد و این استان هم در راستای راه اندازی بورس پسته فعال هستند اما مه ولات پسته فندوقی کشت می کند که از این حیث با کرمان نوع محصول متفاوتی دارد، همچنین در استان های غرب کشور نیز کشمش سبز وجود دارد اما در خراسان رضوی این محصول قلمی شکل است.

با توجه به اینکه در گذشته برخی  از دلالان به جای اینکه سود خود را از بازار دریافت کنند از کشاورزان دریافت می کردند و این موضوع به دلیل نبود نقدینگی سبب ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان شده بود، بی تردید فعالیت بورس محصولات کشاورزی با توجه به اینکه فضا و محیط مناسبی برای شفافیت قیمت ها ایجاد می کند می تواند از سوءاستفاده دلالان جلوگیری کرده و نقدینگی را برای کشاورزان به ارمغان بیاورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید