اقتصاد مقاومتی

سود روزانه ۱.۲ میلیون تومانی با «حلوا ارده»

یک راننده کامیون موفق شده است با اشتغالزایی در کارگاه ارده به سود میلیونی در روز دست یابد و برای ۸ نفر دیگر اشتغالزایی کند.

به گزارش صدای مشهد، وقتی صحبت از اشتغالزایی و کارآفرینی می شود، عده ای تصور می کنند حتما باید طرح و ابتکار خارق العاده ای داشته باشد تا بتوانند شغل ایجاد کنند یا کارآفرینی کنند. اما گاهی فرصت هایی کنار و گوشه زندگی هایمان وجود دارد که تنها کافی است کمی دقت کنیم.

اشتغالزایی تنها با ارائه برنامه ها و طرح های اشتغالی دولت ایجاد نمی شود. مشکل بیکاری هم با استخدام های دولتی حل نمی شود بلکه باید با یک ایده و فکری مشخص همراه باشد تا تبدیل به کارخانه،کارگاه، تولید،صادرات و شغل شود.

آقای حیدر حیدری،کارآفرین موفق شهرستان هندیجان از جمله افرادی است که با نگاهی به اطراف خود موفق به ایجاد اشتغال برای خود و عده ای دیگر شده است.شما شهروند مشهدی نیز می توانید با این ایده برای  خویش کسب و کار پر درآمدی ایجاد کنید.

حیدری ساکن روستای جیری از توابع شهرستان هندیجان است. شهرستان هندیجان یکی از شهرستانهای استان خوزستان است. وی پس از مهاجرت از شهر به روستای زادگاهش در کنار کار کشاورزی با راه‌اندازی کارگاه تولید حلوا ارده موفق به اشتغال‌زایی برای تعدادی از اهالی روستا شده است و در حال حاضر وی یکی از تولیدکنندگان موفق در زمینه تولید حلوا ارده در استان است.

وی درباره آغاز فعالیتش می گوید: از رانندگی و کامیون داری خسته شده بودم، به پیشنهاد همسرم کارگاه تولید حلواارده را در روستا تأسیس کردیم. در سال ۸۹ با پولی که از فروش ماشین سنگین به دست آوردم زمین کشاورزی به مساحت ۱۵ هزار متر را در روستا خریداری کردم و ۱۲۵ اصله نخل را در آن کاشتم. بعد از یک سال چون منزل ما ماهشهر بود و رفت‌وآمد برای ما سخت بود، در سال ۹۱ تصمیم گرفتیم منزل را به روستا انتقال دهیم و خانه‌ای در ابعاد ۱۰۰ متر در باغ بنا کردیم و به‌صورت کامل در آنجا ساکن شدیم و الحمدالله برداشت خرمای ما در سال چیزی در حدود ۳ الی ۴ تن است.

این کارآفرین می گوید: مهاجرت از شهر به روستا با تشویق همسرم بود و اگر تلاش‌های او نبود ما نمی‌توانستیم اینجا زندگی کنیم و در اصل مشوق اصلی این کار همسرم بود. بعد از اسکان در روستا در این فکر بودیم، که چگونه می توانیم علاوه بر کسب درآمد برای خود، برای دیگران هم اشتغالزایی کنیم. همسرم پیشنهاد تأسیس کارگاه تولید ارده را داد. به سراغ یکی از کارخانه های تعطیل رفتیم و تعدادی دستگاه نیمه صنعتی را با هزینه حدود زیر۵۰ میلیون تومان تهیه کردیم. در روز در حدود ۴۰۰ کیلو ارده تولید می‌کنیم که ۳۰۰ کیلو را ‌به صورت مستقیم به فـروش می‌رسانیم و مابقی را برای تولید حلوا ارده نگه می‌داریم. کنجد ماده اولیه ارده است کــــــه آن را از کشاورزان روستاهای اطـــــــراف بـهبـهان خــــریداری می‌کنیم. در خوزستان مرسوم است کـــــه ارده را با خـرما مخلوط کرده و به مصرف می‌رسانند.

وی بیان می کند:کنجد یکی از قدیمی‌ترین دانه‌هایی است که در بین دانه‏‌ها جزو سرشارترین منابع روغنى محسوب می‌شود. این دانه منبع غنى از پروتئین بوده و ارزش غذایى بالایى دارد. هر قاشق غذاخوری آن تأمین‌کننده ۱۴ درصد از نیاز روزانه به کلسیم است. به‌علاوه با مصرف ۵۰ گرم از آن ۲۵ درصد از نیاز روزانه به اسید فولیک نیز رفع خواهد شد. این دانه منبع گیاهی آهن نیز محسوب می‌شود. به این دلیل خوردن آن به رفع خستگی به‌خصوص در آن‌هایی که به کم خونی و فقر آهن دچار هستند، توصیه‌شده است.فرآیند تهیه حلوا ارده به این نحو است که مغز کنجد را برای خشک‌کردن و بو دادن به دیگ‌های دوجداره منتقل می‌کنند. پس از خشک شدن، بوجاری می‌شود و بعد از بوجاری به آسیاب منتقل می‌کنند. در آسیاب، به ارده تبدیل می‌شود.

این کارآفرین می افزاید: در حال حاضر بنده به همراه همسرم و ۷ کارگر دیگر در کارگاه مشــــغول به فـــعالیت هستیم و روزانه چیزی در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰کیلو روغن کنجد و ۵۰۰ کیلو ارده و ۱۵۰ الی ۲۰۰ کیلو کنجد خشک و ۳۰۰کیلو حلواارده تولید می‌کنیم. باکم کردن هزینه‌ها، سودی معادل با ۹۰۰ هزار تا یک‌میلیون و دویست هزار تومان در روز به دست می‌آوریم.

وی گفت: وقتی‌ که ما برای زندگی از شهر به روستا آمدیم این عمل ما برای مردم روستا عملی عجیب بود. ما برای این کار هدف داشتیم و با برنامه این اقدام را انجام دادیم. متأسفانه امروزه روستایی‌هایی هم می‌خواهند مانند شهری‌ها زندگی کنند درصورتی‌که اگر از ظرفیت‌هایی که در روستا وجود دارد استفاده کنند خیلی از مشکلات اقتصادی‌شان حل خواهد شد. / تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید