اسلایدرورزشی

دختر پنج ساله خراسانی کوچکترین شطرنج‌باز جهان است

کوچکترین شطرنج‌باز جهان که "مدرک بین‌المللی فیده" یا فدراسیون جهانی شطرنج را اخذ کرده یک دختر پنج ساله خراسانی ساکن شهر مشهد است.

رئیس هیات شطرنج خراسان رضوی گفت: “فاطمه یزدانی بیگلر”  متولد آبان ۱۳۹۳ از سن سه سالگی فعالیت خود را در حوزه شطرنج آغاز کرده است.

رضا پاشانجاتی افزود: این دختر خردسال هم‌اینک به عنوان عضو رسمی هیات شطرنج خراسان رضوی پیگیر رقابت و آموزش در این عرصه است.

وی به پایش رسمی و مستمر فعالان عرصه شطرنج در سطح دنیا از سوی فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) اشاره و بیان کرد: فیده روز نخست هر ماه میلادی “رتبه‌بندی شطرنج‌بازان برتر” را در عرصه جهانی اعلام می‌کند. 

درجه‌بندی جهانی فیده فهرستی است که فدراسیون بین‌المللی شطرنج در قالب آن بطور رسمی “نام، عنوان، ملیت، سال تولد و رده‌بندی شطرنج‌بازان برتر دنیا” را اعلام می‌کند.

رئیس هیات شطرنج خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس “فاطمه یزدانی” شهروند پنج ساله مشهدی درجه هزار و ۱۲۸ بین‌المللی “فیده” یا فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) را در اختیار دارد. 

وی گفت: آبان ماه گذشته این دختر خردسال در “مسابقات بین‌المللی شطرنج جام پایتخت” در تهران درجه بین‌المللی “رشته شطرنج برق‌آسا” را کسب کرد.

پاشانجاتی افزود: همچنین فاطمه یزدانی مقام سوم مسابقات شطرنج زیر شش سال استان خراسان رضوی را در اختیار دارد.

هزار و ۱۰۰ شطرنج‌باز با درجه بین‌المللی فیده در خراسان رضوی فعالیت دارند.

فدراسیون بین‌المللی شطرنج با نام اختصاری فیده (FIDE) سازمانی بین‌المللی است که فدراسیونهای ملی شطرنج کشورهای را در سطح جهان با یکدیگر مرتبط می‌کند. فیده همچنین نهاد اداره‌کننده رقابتهای شطرنج در سطح بین‌المللی است. فیده سال ۱۹۲۴ میلادی در پاریس تأسیس شد و دفتر مرکزی کنونی آن در شهر آتن پایتخت یونان مستقر است.

بر اساس آخرین “رده‌بندی فیده” که آبان ماه امسال اعلام شد، دو ایرانی به نامهای “علیرضا فیروزجا و پرهام مقصودلو” هم‌اینک به ترتیب رتبه‌های دوم و چهارم فهرست ۱۰ نفره بهترین شطرنج‌بازان جوانان رده ۲۰ سال جهان را در اختیار دارند.

همچنین “فیده” آبان ماه گذشته “۱۰ شطرنج‌باز برتر ایران” را به ترتیب جایگاه شامل “علیرضا فیروزجا، پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، پویا ایدنی، احسان قائم‌مقامی، آرین غلامی، خلیل موسوی، مسعود مصدق‌پور، شاهین لرپری زنگنه و سارا سادات خادم‌الشریعه” اعلام کرده است.

شطرنج یک بازی فکری دو نفره است که بر روی صفحه خاص این ورزش با استفاده از مهره‌هایی با نامهای شاه، وزیر، رخ، فیل، اسب و سرباز بازی می‌شود. هدف نهایی این بازی قرار دادن حریف در شرایط “مات” است، یعنی ایجاد وضعیتی در آن مهره شاه حریف بر صفحه شطرنج هیچ راهی برای فرار ندارد. 

گرچه ابداع بازی بسیار دیرقدمت شطرنج به حدود هزار و ۵۰۰ سال پیش در شرق هند نسبت داده شده اما گسترش و معرفی آن به دیگر نقاط جهان از زمان حکومت ساسانیان و توسط ایرانیان باستان آغاز شد بطوری که ایرانیان از قرن نهم میلادی اروپاییها را با شطرنج آشنا کردند. هم‌اینک در اغلب زبانهای اروپایی نام این بازی برگرفته از واژه شطرنج و نام مهره‌های آن نیز برگرفته از نامهای فارسی است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید