شهری

تندیس هنرمندان در معابر اصلی شهر مشهد جانمایی می‌شود

سرپرست اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از جانمایی تندیس هنرمندان در معابر اصلی شهر مشهد خبر داد.

محمد مصحفی ظهر امروز در مراسم اختتامیه سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشهد اظهار داشت: با فرارسیدن روز پایانی این رویداد هنری، همه دست اندرکاران، هنرمندان و… از برگزاری و نتیجه سمپوزیوم مجسمه‌سازی راضی هستند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی تصریح‌کرد: ورود مدرنیته در شهرهای بزرگ سبب چالش در هویت شهری شده و خصلت شهرهای مدرن، خوب یا بد از پیشینه فرهنگی خود دور افتاده‌اند. این جدا شدن از هویت مسائل زیادی برای شهروندان به وجود آورده و برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی از جمله ساخت تندیس مفاخر بزرگ کشور راهی برای آگاهی مردم به مسائل فرهنگی است .

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: برای شهرداری تقویت فرهنگ شهری و هویت امری جدی است و برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی کمک می‌کند تا در روزگار هجوم خبر، اطلاعات، رسانه و فضای مجازی هویت شهری حفظ شود.

مصحفی در ادامه گفت: علاقه‌مندان زیادی از این سمپوزیوم بازدید کردند و سیر تکاملی اثر هنری را از نزدیک دیدند و نکته قابل تامل جریان این است که شهروندان با اثر خلق شده بعد از نصب مجسمه در خیابان های سطح شهر روبه رو نمی‌شوند. ویژگی‌های دیگر سمپوزیوم مجسمه‌سازی این بود که همگی ما توانستیم دین خود را به مفاخر شهر و شهدا ادا کنیم.

وی با اشاره به تاثیر شناخت مفاخر فرهنگی در تفکر نسل جوان، تاکید کرد: با توجه به شکاف نسلی، داشته‌های فرهنگی به خوبی به جوانان منتقل نمی‌شود و تجلیل از مفاخر شهر زمینه‌ای برای روایت تاریخ گذشته ایران را برای نسل آینده است.

سرپرست اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در پایان بیان کرد: یکی دیگر از وظایف شهرداری زیبا سازی شهری برای شهروندان است و با توجه به حضور میلیونی زائرین در مشهد برای مدیریت شهری، پرداختن به چیدمان و زیبایی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که امیدواریم با قرار گرفتن تندیس هنرمندان در سطح معابر زیبایی شهرمان دوبرابر شود.

شورای اسلامی شهر حامی رویدادهای هنری

دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی گفت: با توجه به اینکه خراسان پیشینه فرهنگی غنی دارد و شخصیت‌های برجسته زیادی را به فرهنگ و هنر ایرانی تقدیم کرده، تلاش کردیم از چهره‌های فاخر و نام‌آور نمایندگانی داشته باشیم.

صدرا یوسفی دبیر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی در اختتامیه این جشنواره در جمع هنرمندان و مسئولین شهری افزود: بعد از این رویداد بخش مهمی از جمله ادامه تولید آثار، نصب و جانمایی اثر هنرمندان و همچنین استفاده مردم از این آثار پیش روی ماست.

دبیر برگزاری نخستین سمپوزیوم با بیان چگونگی داوری و انتخاب اساتید هنرمند مطرح کرد: ۴۰ رزومه از هنرمندان مختلف کشور به دست دبیرخانه رسید ۱۲ هنرمند از استان خراسان رضوی و ۸ هنرمند از سایر استان‌های دیگر به این رویداد فرهنگی در مشهد دعوت شدند.

یوسفی در ادامه با اشاره به وجود چهره‌های فاخر در خراسان گفت:  هم‌اکنون مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه هستیم با توجه به جایگاه بالای پیشینه خراسان در برگزاری این سمپوزیوم انتخاب چهره‌های برجسته بود که در نهایت ۲۰ چهره ماندگار در حوزه‌های مختلف انتخاب شدند.

دبیر برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی  تصریح کرد: بعد از گذشت ۹ روز از برگزاری سمپوزیوم همه واقف هستیم که وضعیت هنرهای تجسمی از جمله مجسمه‌سازی تغییر کرده و سطح سلیقه‌ها و نگاه مخاطبین به حوزه شهری با توجه به تلاش‌های این چند روز هنرمندان ارتقا پیدا کرده است.

یوسفی ضمن قدردانی از شورای اسلامی شهر گفت: واقعیت این است که وقتی طرحی با موضوع هنرهای شهری برای مدیریت شورای شهر ارسال می‌شود، از طرح‌ها و ایده‌های این حوزه به خوببی استقبال و همواره در زمینه‌های برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی غنی پیشگام هستند. 

وی در پایان ضمن قدردانی از حضور رسانه ها در پوشش خبری این رویداد فرهنگی بیان کرد: از رسانه‌ها برای اینکه باعث رسیدن صدای سمپوزیوم به گوش مردم شدند و امیدوارم با این اتفاق دین خود را به افراد شاخص شهر، شهدا و چهره‌های هنری خراسان رضوی ادا کرده باشیم.

معرفی مفاخر عمق بخشیدن به فرهنگ ایرانی

حسین معصومی، مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی در اختتامیه این سمپوزیوم گفت: ابتدا از دست اندکاران شهرداری برای برگزاری این رویداد هنری تشکر می‌کنم؛ هرچه در ترویج فرهنگ ایثار وشهادت  و همچنین معرفی مفاخر به مردم تلاش کنیم در حقیقت به فرهنگ ایرانی عمق بخشیدیم. زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت و ایثار نیست بنابراین ساخت تندیس شهدا کار ارزشمندی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید