
به گزارش صدای مشهد، ایرج یزدانبخش با بیان اینکه امروز همه صنایع دچار گرفتاریهایی هستند، اظهار کرد: این گرفتاریها فضای فعالیت و حرکت را از صنایع داخلی گرفته است و صنعت قطعهسازی خودرو نیز مانند سایر صنایع در چارچوب گرفتاریهایی که عادی شده گیر افتاده است.
وی ادامه داد: صنعت قطعهسازی به لحاظ وابستگی تکنولوژی، دانش و ماشینآلات دچار وابستگیهای بیشتری نسبت به برخی صنایع دیگر است، از طرف دیگر صنعت خودروسازی در دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و این موضوع باعث میشود که صنعت داخل از این پیشرفتها عقب بماند.
یزدانبخش گفت: البته با لغو تحریمها امیدواری در این حوزه بیشتر شده است و در مجموع ارتباط با کشورهای خارج تبادل تکنولوژی و رفتوآمدها افزایش یافته است. اما همچنان در بحث قطعه مشکل واردات قطعات چینی را داریم و سازندگان اصلی قطعههای خارجی در این خصوص بازار را اشباع کرده است.
عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی به افزایش کیفیت محصولات داخل تاکید و افزود: هر چند ورود قطعههای غیراستاندارد و بعضا استاندارد، تولیدات داخلی را با تاخیر به سرمنزل استاندارد میرساند.
وی تبادل کالا را بین دو کشور امری عادی دانست و تصریح کرد: زمانی که ما نفت کشور خود را به سایر کشورها صادر میکنیم بسیار طبیعی است که آنها در قبال این صادرات کالاهای خود را به ما عرضه کنند و بنابراین این صادرات کالاهای نفتی، معدنی، پتروشیمی و … در برابر سایر کالاها امری پایاپای است و در بعضی از شرایط این کالاها شامل خودرو و قطعات آن نیز میشود.
یزدانبخش با بیان اینکه تولید یک قطعه استاندارد حداقل دو سال زمان میبرد، عنوان کرد: طی این دو سال قطعه خارجی با کیفیت وارد شده است و در این بین ورود خودروهای خارجی قطعاتی است که از این طریق وارد کشور شده است.
عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به هر حال در دنیا بده و بستان کالا وجود دارد اما آنچه که اهمیت دارد وجود دانش، علم و تکنولوژی در هر کشوری است ما در تولید علم رتبه پانزدهم دنیا را داریم اما در تبدیل این علم به تکنولوژی در رده ۷۰ قرار داریم، این امر نشان میدهد که ما در حوزه تبدیل علم به تکنولوژی دچار مشکلات فراوان هستیم و این باعث میشود دیرتر به اهداف خود برسیم.
وی در ادامه بیان کرد: امروز تمرکز ما باید در تبدیل علم به تکنولوژی باشد چرا که خارجیها نیز علاقهای به فروش علم و تکنولوژی خود در قدم اول ندارند.
یزدانبخش ممنوعیت واردات خودرو را مطلوب ندانست و گفت: من با واردات خودروهای خارجی براساس مصارف، مسائل زیستمحیطی و فرهنگ کشور موافق هستم چرا که ورود خودروهای روز با کیفیت استاندارد برای افزایش رقابت و ارضای برخی نیازها لازم است اما در این بین باید صنایع خودروسازی داخلی را دریابیم و ببینیم به چه چیزهایی نیاز دارد.
عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی اظهار کرد: امروز برخی از شرکتهای خودروسازی کشور در حال انعقاد قرار داد با کشورهای خارجی به منظور تولید خودروهای جدید هستند ما همچنان در حال تولید خودروهای ۵۰ سال قبل هستیم این درحالی است که این صنعت در دنیا پیشرفت سرسامآوری دارد در این بین ما در ارائه تغییرات خودروهای جدید تاخیر داشتیم و این تاخیر باید با اتکا به نوآوری جبران شود