یادداشت

از اشتغال تا صادرات کفش با برند مشهد

14 هزار در خراسان رضوی در صنعت کفش، مشغول فعالیت هستند تا ۸۵ درصد از کفش‌های که جلوی پای مشتریان جفت می شود تولید داخلی استان باشد.

با توجه به طرح دولت برای تمرکز ویژه در تخصیص منابع بر روی صنایع اشتغالزا به نظر می رسد از جمله مشاغل دارای ظرفیت که متناسب با موقعیت جغرافیایی استان ما می تواند مد نظر باشد، باید به صنعت کفش اشاره کرد.
بر اساس اطلاعات انجمن تولیدکنندگان کفش مشهد، خراسان رضوی به عنوان یکی از مراکز بزرگ تولید کفش در کشور شناخته می‌شود. هم اکنون ۱۷۵۰ کارگاه با حجم تولید تقریبی ۱۶ میلیون جفت کفش در سال مشغول به کار هستند.در کنار این کارگاه ها باید از دو واحد بزرگ صنعتی دارای برند در زمینه مصنوعات چرمی در مشهد یاد کرد که یک واحد تولیدکننده کل زنجیره چرم از ابتدا تا پایان (چرم مشهد) و واحد صنعتی دیگر نیز تولیدکننده مصنوعات چرمی(چرمیران) بوده که در شهرک چرم‌شهر مشغول به فعالیت هستند.
در حالی که صنعت کفش در تمامی دنیا در زمره فعالیت های اشتغالزا به شمار می رود، اما مالیات بر ارزش افزوده، مشکل واردات مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تولید، تامین نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت نبود استراتژی‌های منطقی در زمینه بازاریابی دست به دست هم داده است تا پای این صنعت در مشهد بلنگد.
صنایع مختلف برای رسیدن به تولید با کیفیت و دستیابی به بازارهای صادراتی نیازمند تامین مواد اولیه با کیفیت هستند که بخشی از این مواد داخل و برخی خارجی هستند، بنابراین اگر زمینه واردات این مواد اولیه مهیا باشد صنعت می‌تواند به آینده امیدوار باشد که صنعت کفش هم از این قاعده مستثنی نیست. طبق گفته فعالان این عرصه ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه واحدهای تولیدی کفش از محل واردات تأمین می‌شود که تولید کننده ها در خرید آنها با مشکل روبه رو هستند. قیمت چرم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۶، صد درصد افزایش یافته و همین موضوع موجب افزایش قیمت تمام شده کفش شده است. از دیگر این مشکلات رکود بازار داخلی همزمان با رکود در بازار صادرات و عدم توجه به برندسازی در تولیدات مصنوعات چرمی است.فرسودگی ماشین‌آلات و عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید به خصوص در بهینه‌سازی مصرف آب، از دیگر مشکلاتی است که فعالان این صنعت با ان دست و پنجه نرم می کنند.
روشن است در صورت حمایت هر چه بیشتر و رفع مشکلات موجود همچون موضوع مالیات و دارایی،قیمت حامل های انرژی قانون کار،بیمه و …می توانیم ارقام بالاتری از اشتغال حتی تا دو برابر مشاغل فعلی را به اقتصاد شهرمان هدیه کنیم.
در پایان نباید از ضرورت افزایش بُرد صادرات کفش با برند مشهد نیز غافل شد و در شرایطی که عمده تولیدات ایران در این بخش معطوف به کشورهای همسایه می شود با بازاریابی حرفه ای،تبلیغات هدفمند و حضور پر رنگ تردر نمایشگاه های بین المللی ، می توان نقش هر چه بیشتر و سازنده تری را در این ایفاء نمود، امری که مستلزم برنامه ریزی اصولی،هوشمندانه و هر چه دقیق تری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank
دکمه بازگشت به بالا
Translate »

Adblock رو غیر فعال کنید

لطفا برنامه یا افزونه بلاک تبلیغات خود را غیر فعال کنید سپس رفرش کنید